پیشرفت فردی

نگرش همه چیز است؟

نگرش‌، چگونه دیگر اصول و کلیدهای موفقیت را به جریان می‌اندازد

نگرشنگرش همه چیز است. این اسم موسسه‌ی تجاری من است و عبارتی است که من با تمام وجود به آن اعتقاد دارم و همیشه و همه جا از آن حمایت می‌کنم، زیرا به چشم خود دیده‌ام که این اصل چگونه زندگی مرا بهبود داده است. با این حال، در سفرهایی که می‌کنم همیشه مردم به سمت من می‌آیند و می‌پرسند: «قطعاً نگرش مهم است. اما آیا به راستی نگرش همه چیز است؟» راستش، باید بگویم به راستی باور دارم نگرش همه چیز است.

به منظور تحقق اهدافمان ابتدا بیایید تعریفی ساده از نگرش مثبت داشته باشیم:

اول اینکه کسانی که نگرشی مثبت دارند انسان‌هایی خوش‌بین هستند. آن‌ها به جای واژه‌ی ” نتوانستن” بر واژه‌ی ” توانستن ” تمرکز می‌کنند. آن‌ها به جای دیدن ضعف‌ها، احتمال‌ها را در نظر می‌گیرند.

البته مطمئن باشید که موفقیت به چیزی بیش از فقط داشتن نگرش مثبت نیاز دارد، من هم این را می‌دانم. برای موفق شدن اصول دیگری وجود دارد که باید به کار بندید؛ اما نکته اینجاست که تمامی این اصول، با نگرش آغاز می‌شود! بدون نگرش مثبت نمی‌توانید از دیگر اصول موفقیت استفاده کنید. نگرش شما اساس و نقطه‌ی شروع رضایت و موفقیت شماست.

بیایید بررسی کنیم که نگرش‌تان، چگونه دیگر اصول و کلیدهای موفقیت را به جریان می‌اندازد:

اعتماد به نفس

اگر شما خوش‌بین نباشید آیا می‌توانید متقاعدکننده و دارای اعتماد به نفس باشید؟ بعید می‌دانم. کسی که اعتماد به نفس دارد، توانایی‌های خود را باور دارد و با توقع موفق شدن و با قدم‌های بلند به جلو حرکت می‌کند، به طوری که دیگران می‌توانند اعتماد به نفس او را ببینند و احساس کنند. این در حالی است که نگرش منفی، شک و تردید به همراه دارد.

استقامت

همگی می‌دانیم که چه ارزشمند است برای رسیدن به هدفمان، تلاش‌های مکرر و پی در پی به خرج دهیم. اگر شما باور نداشته باشید که در بلندمدت موفق خواهید شد، دیگر چه دلیلی وجود دارد استقامت نشان دهید؟ خوش‌بینی به استقامت منجر می‌شود. افراد منفی نگر، به محض مشاهده‌ی اولین نشانه‌ی گرفتاری دست از کار می‌کشند چرا که احساس می‌کنند هیچ فایده‌ای ندارد تلاش بیشتری به خرج دهند.

انعطاف‌پذیری

بدون شک یکی از مهم‌ترین اصول موفقیت، زمین خوردن و دوباره روی پای خود ایستادن است. کسانی که نگرش منفی دارند، زمانی که کارها بر طبق نقشه پیش نرود بدبین‌تر و منفی نگرتر می‌شوند. این در حالی است که افراد مثبت نگر، به طور موقت دلسرد می‌شوند و سپس به دنبال فرصت و درسی می‌گردند که آن مصیبت به همراه دارد. من دریافته‌ام کسانی که به شدت مثبت نگر هستند، در برابر آنچه رخ داده است مقاومت نمی‌کنند یا بر سرنوشت خود لعنت نمی‌فرستند یا ماتم نمی‌گیرند و به خود نمی‌گویند که چرا باید همیشه اتفاقات ناخوشایند برایشان رخ دهد. در عوض، باور دارند که هر حادثه‌ای حکمتی دارد. این نگرش به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند بر سختی‌ها چیره شوند و ” با جریان پیش روند”.

شجاعت

هیچ موفقیت پایداری بدون شجاعت به وجود نمی‌آید. زمانی که شما باور داشته باشید که می‌توانید کاری را انجام دهید، در واقع شجاعت این را خواهید داشت که با وجود ترس، به جلو حرکت کنید. ولی افراد منفی نگر تمایل دارند از ترس‌هایشان بگریزند و به همین دلیل است که باعث می‌شوند استعدادهایشان شکوفا نشود.

اشتیاق و انرژی

شخصی را با یک نگرش مثبت و پویا به من نشان دهید تا من به شما شخصی را نشان دهم که پرانرژی است و به احتمال زیاد برای کاری که انجام می‌دهد سر و دست می‌شکند. این‌گونه افراد کسانی هستند که در قدم‌هایشان نشاط دارند و از بودن در کنار آنان احساس خوشایندی به شما دست می‌دهد. چند نفر می‌شناسید که با وجود منفی بودن، بشود از آن‌ها به عنوان پرانرژی و مشتاق یاد کرد؟ چند نفر آدم منفی نگر می‌شناسید که مشتاقانه انتظار می‌کشید در کنارشان باشید، چرا که وقتی با آن‌ها هستید احساس خوبی به شما منتقل می‌کنند؟ شرط می‌بندم هیچ آدمی را با این مشخصات نخواهید یافت. نگرش منفی تخلیه کننده‌ی انرژی است. در نقطه‌ی مقابل، خوش‌بینی افزاینده‌ی انرژی است.

تندرستی

این یکی از آن موضوعاتی است که شما باید خود تجربه‌اش کنید تا بتوانید آن را درک کنید. همگی زمان‌هایی را در زندگی‌مان سپری کرده‌ایم که به دلیل زیر فشار شدید بودن و داشتن نگرش منفی، بیمار شده‌ایم. زمانی که در دهه‌ی بیست‌سالگی‌ام بودم و نگرش منفی داشتم، احساس خستگی می‌کردم و با بیماری‌های جزیی مختلفی هم دست و پنجه نرم می‌کردم؛ اما لحظه‌ای که نگرش من بهتر شد، حال و روز جسمانی‌ام نیز بهتر شد. جالب توجه این که در نتیجه‌ی آن جوان‌تر به نظر می‌آمدم و احساس جوانی می‌کردم. حقیقت این است که سلول‌های بدنتان، زمانی که مثبت نگر هستید، به معنای واقعی کلمه زنده می‌شوند.

ترغیب و تشویق دیگران

زمانی که شما شروع به دیدن و استفاده‌ی بیشتر از توانایی خود می‌کنید، قادر خواهید بود عظمتی را هم که درون هر شخص وجود دارد ببینید. شما به توانایی دیگران ایمان پیدا می‌کنید و آن‌ها نیز با مشاهده‌ی ایمان شما، دل و جرئت به دست می‌آورند! به علاوه، شخص مثبت تا حد زیادی رهبری مؤثر نیز به شمار می‌آید. آیا دوست دارید دنباله ‌روی کسانی باشید که به آنچه انجام می‌دهند باور دارند، یا دنباله‌روی کسانی که نتایج منفی در ذهن خود تصور می‌کنند؟ جواب به خوبی واضح است!

شکرگزاری

زمانی که دیدگاه شما منفی باشد، تمایل دارید توجهتان را در زندگی به آنچه نادرست است جلب کنید و ارزش زیبایی‌هایی را که در اطرافتان هست درک نخواهید کرد. هنگامی که مثبت‌تر شوید، مات و مبهوت شکوه و زیبایی‌ها خواهید شد و با احساس شگفتی به هر سو حرکت می‌کنید. افراد مثبت هر چیزی را بیشتر ارج می‌نهند. آن‌ها همچنین می‌دانند اگر به جای شکایت کردن و به دنبال کمبود و نقص گشتن، به نعمت‌هایی که دارند بپردازند، احساس بهتری خواهند کرد.

ژرف‌نگری

ژرف‌نگری، جنبه‌ای از رشد منطقی است که با افزایش احساس شکرگزاری به دست خواهید آورد. اگر شکرگزار جنبه‌های مثبت زندگی‌تان باشید، متوجه خواهید شد که تعداد آن‌ها در زندگی‌تان بسیار بیشتر از مشکلات و ناراحتی‌های موقت است و دیگر بابت پنچر شدن لاستیک خودرویتان غر نمی‌زنید، یا به دلیل سر نگرفتن معامله‌ی فروش ناراحت نمی‌شوید، چرا که می‌دانید این‌گونه مسائل در مقایسه با تندرستی‌تان، آزادی‌تان، دوستانتان و خانواده‌تان، اهمیت کمتری دارند.

صمیمیت و نزدیکی

افراد منفی نگر را که هر روز با آن‌ها مواجه می‌شوید در ذهن خود مجسم کنید. این افراد اغلب اخمو هستند و شما نسبت به آن‌ها هیچ‌گونه گرمی و صمیمیتی احساس نمی‌کنید چرا که این قبیل آدم‌ها دافعه ایجاد می‌کنند. از طرف دیگر، شخص مثبت، در اغلب اوقات لبخند به لب دارد و شما ترغیب می‌شوید لبخند او را با لبخندی پاسخ دهید! شما احساس می‌کنید با افراد مثبت ارتباط خاصی دارید و از اوقاتی که با آن‌ها صرف می‌کنید لذت می‌برید.

رشد معنوی

کسانی که تعهد می‌کنند تا نگرش شان را ارتقا دهند، پیوسته از نوعی آگاهی معنوی و ارتباط با قدرتی برتر برخوردارند، ولی افراد ناخشنود و منفی نگر نمی‌توانند ارتباطی معنی‌دار با قدرت برتر برقرار کنند.

زمانی که شما پر از افکار و احساسات مثبت باشید، شروع می‌کنید به ارج نهادن به خود و دیگران. این احساس در شما پا می‌گیرد که در پشت هر چیزی هدفی وجود دارد و شما قسمتی از یک نقشه‌ی بزرگ‌تر هستید. شما به حس ششمتان بیشتر اعتماد می‌کنید و متوجه خواهید شد که در مسیر زندگی‌تان، رهنمودهایی دریافت می‌کنید.

گمان می‌کنم شما نیز با آنچه به عنوان اقلام یک فهرست تأثیرگذار برایتان شرح دادم موافق باشید. آنچه در اینجا می‌خواهم بگویم این است که راه رسیدن به تمام آن‌ها، ساختن یک نگرش مثبت‌تر است.

با این حال هرگز فراموش نکنید که نگرش ما، منوط به انتخاب است، گزینه‌ای که هر روز انتخاب می‌کنید. تصمیم بگیرید که نگرش مثبت و تزلزل‌ناپذیر در خود ایجاد کنید. مطمئن هستم در نهایت شما نیز متوجه خواهید شد که نگرش، همه چیز است!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا