پیشرفت فردی

آیا معنای حقیقی پول را درک کرده‌اید؟

پولپول مفهومی عجیب و در عین حال شگفت‌انگیز است، افرادی که پول ندارند به دنبال آن هستند و آن‌هایی که پولدارند پر از دغدغه‌های گوناگون‌اند؛ اما واقعاً، پول چیست؟ اینکه تعاریف متعددی برای پول ارائه دهیم و بر روی یک تعریف واحد به توافق برسیم خیلی سخت است.

اسکار وایلد:

وقتی جوان بودم فکر می‌کردم پول مهم‌ترین چیز در زندگی ست، حالا که پیر شدم می‌بینم واقعاً همین‌طور است.

اگر بتوانیم معنای حقیقی پول را درک کنیم می‌توانیم زندگی ساده‌تر و بهتری داشته باشیم:

پول: یک نیاز است.

صادقانه بگویم، چیزهای خیلی کمی در این دنیا وجود دارد که نمی‌توانید با پول آن‌ها را تهیه کنید. شاید پول برای آرامش ضروری نباشد اما حتماً برای بقا و زنده ماندن لازم و حیاتی ست. آسایش و زندگی لوکس زمانی ایجاد خواهد شد که بیش از نیازهایتان برای بقا پول داشته باشید. هیچ فردی را نمی توایند پیدا کنید که از داشتن ماشین گران‌قیمت، عمارتی بزرگ، لباس‌های زیبا و مد روز و بهره‌مندی از تمام امکانات عصر مدرن ناراحت شود و یا به دنبال رسیدن به این امکانات نباشد؛ بنابراین می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که پول علت اصلی مشکلات اجتماع ما نیست بلکه المانی ضروری برای بقاء در اجتماع و حفظ موقعیت و پیشرفت است.

پول در نهایت به معنای کنترل و تسلط بر شرایط است.

هر جا و هر زمان که حرف پول در میان باشد از دست دادن کنترل امری طبیعی ست. عوامل مخربی مانند حرص و طمع، میل و اشتیاق غیرطبیعی نسبت به پول و قدرت می‌توانند کنترل افکار انسان را به دست بگیرند. به خصوص، وقتی که فاصله‌ی بین این عوامل با فاکتورهایی نظیر بقاء، هزینه‌ها و راحتی و آسایش به نازکی یک تار موست. اکثر مردم می‌خواهند با سبک زندگی امروزی تطبیق پیدا کنند و چند قدمی از همسالان خود جلوتر باشند. به همین دلیل تمرکز خود بر نیازهای واقعی‌شان و لذت بردن از جریان معمول زندگی را از دست می‌دهند؛ اما نکته‌ای که اکثر این افراد آن را نادیده می‌گیرند این است که با طی چنین روندی در نهایت در دام مصرف‌گرایی می‌افتند.

رؤیا به حقیقت تبدیل می‌شود: به خاطر پول.

افرادی که می‌خواهند امپراتوری جدیدی بر اساس پول، قدرت و شهرت بسازند باید بدانند که تنها زمانی که پول داشته باشند می‌توانند پول بیشتری به دست آورند. برای رسیدن به مجموعه‌ای از معیارهای خاص و کلیدی باید درباره‌ی پول هوشیار باشید و در تعامل با آن هوشمندانه عمل کنید و وقتی که به این معیارهای کلیدی رسیدید رویای شما تبدیل به واقعیت خواهد شد؛ اما اینکه پول، پول می یاره باور غلطی ست که جامعه در ذهن ما حک کرده است.

اگر آرزوی اصلی شما ثروتمند شدن است می‌توانید این آرزوی خود را با استفاده از پاداش‌هایی که نتیجه‌ی شغل معمول شماست – خواه نویسنده، طراح، تاجر یا وبلاگ نویس باشید – به حقیقت تبدیل کنید. تنها باید درآمدی برای تأمین نیازهای اساسی خود داشته باشید و برنامه‌ای منسجم برای رسیدن به هدف خود تهیه کنید تا در نهایت بتوانید با سخت‌کوشی و متخصص شدن در زمینه‌ی کاری خود به هدف اصلی‌تان که پولدار شدن است دست یابید.

بردهٔ پول شدن ساده است.

اینکه برده‌ی پول شویم ساده است، به خصوص زمانی که درهای زندگی لوکس و پر از آسایش و راحتی به روی شما گشوده شود. مصرف‌گرایی عنکبوتی حیله‌گر است که می‌تواند شما را در تارش به دام بی اندازد. قبلاً هم گفتم، پول در نهایت به معنای کنترل و تسلط بر شرایط و استفاده از این کنترل برای رسیدن به اهداف و آرزوهاست.

بودجه: هزینه‌های خود را سازمان‌دهی کنید.

باید از اینکه چه مقدار درآمد دارید و چه مقدار از آن را صرف هزینه‌های خود می‌کنید کاملاً آگاه باشید. بهتر است با تلاش و جدیت کاری کنید که پیوسته درآمدتان بیش از هزینه‌هایتان باشد یا به طور ساده ورودی را بزرگ‌تر از خروجی کنید. هزینه‌های خود را سازمان‌دهی کنید و با پیگیری مداوم سعی کنید هزینه‌های غیرضروری را پیدا کرده و از لیست خود حذف کنید. هدف اصلی این کار انباشت مقدار مشخصی پول برای سرمایه‌گذاری و رهایی از بدهی ست.

چشم‌اندازی از زندگی و اهداف خود برای خودتان ایجاد کنید.

روشن است که رؤیاها فقط رؤیا هستند و اگر می‌خواهید به آن‌ها جامه‌ی عمل بپوشانید باید تا جایی که ممکن است آن‌ها را حقیقی کنید تا بتوانید این رؤیاها و آرزوها را درون چشم‌اندازی که برای خود ایجاد کرده‌اید بگنجانید. داشتن چشم‌انداز مانند تنظیم کردن یک تایمر برای انجام مسئولیت‌ها و وظایف است، به طوری که بتوانید قدم به قدم تلاش کنید و با طی مراحل لازم در نهایت به زندگی و شرایط ایده آلی که همیشه به دنبالش بوده‌اید دست یابید.

پول یا احترام به خویشتن: انتخاب سختی ست.

اگر از تمام افراد خردمند و دانایی که قبلاً مسیر ثروتمندی و تولید دارایی را طی کرده‌اند سؤال کنید بی‌شک همه‌ی آن‌ها این مطلب را که انتخاب بین پول و احترام به خویشتن تصمیمی متقابل و منحصر به فرد است را تصدیق خواهند کرد. نمی‌توانید به صورت هم‌زمان هر دوی آن‌ها را داشته باشید، اما با توجه به اینکه تولید ثروت و کسب درآمد گونه‌ای از توانمندسازی ست، در نتیجه اگر بتوانید حتی درآمد کمی کسب کنید شاد خواهید شد زیرا منبع تولید این درآمد موجب افزایش ارزش‌های فردی و احترام به خویشتن خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا