پیشرفت فردی

برای تازه شدن (تغییر) دیر نیست، از خرچنگ بیاموزید!

تغییرهر سال با فرارسیدن فصل بهار زمین افسردگی را رها کرده و از زمستان بی‌روح به بهار سبز و پرطراوت کوچ می‌کند. پرندگان آواز می‌خوانند، گل‌ها شکوفه می‌دهند و رنگ‌ها یک بار دیگر به زندگی و طبیعت جانی تازه می‌بخشند. برای ما انسان‌ها نیز بهار فرصتی نوست تا گذشته را رها کنیم و برگی جدید از زندگینامه خود را ورق بزنیم.

دوست گلم شما را نمی‌دانم اما من بارها و بارها این جمله تکراری را شنیده‌ام که می‌گوید: تغییر سخت است، تعهد و تلاش می‌خواهد و لزوماً نتایج مثبت و مفیدی ندارد.

اگر بخواهیم در طبیعت به دنبال مناسب‌ترین استعاره برای تغییر در زندگی انسان‌ها بگردیم باید برای چند لحظه وارد دنیای خرچنگ‌ها شویم و به تماشای لحظه‌ای بنشینیم که این موجود دوست‌داشتنی پوسته قدیمی خود را می‌شکند و از قالب قدیمی خود خارج می‌شود. تریور کارسون در کتابش با عنوان ” زندگی اسرارآمیز خرچنگ ها ” ( به انگلیسی: “The Secret Life of Lobsters ”) به زیباترین شکل ممکن به توصیف فرآیند پوست‌اندازی خرچنگ ها پرداخته است.

خرچنگ‌ها هر وقت آماده پوست‌اندازی باشند آب دریا را به داخل بدن خود پمپ می‌کنند. فشار هیدرو استاتیکی که در نتیجه این عمل به وجود می‌آید پوسته قدیمی را از پوسته جدید خرچنگ جدا می‌کند. کارسون در این مورد می‌گوید: خرچنگ تا آخرین لحظه فعال و متحرک باقی می‌ماند تا اینکه در نهایت غشا پوسته قدیمی قطع می‌شود و حیوان درمانده و بی‌حرکت در گوشه‌ای می‌افتد.

تغییر برای خرچنگ و انسان دشوار است اما مفید، چون زندگی هر دو را وارد مرحله تازه‌ای می‌کند. هر چند خرچنگ با پمپاژ آب به درون بدنش فرآیند تغییر را برای خود تسریع می‌کند. با در نظر گرفتن چند استثناء خیلی پیچیده، معتقدم ما انسان‌ها نیز می‌توانیم به روند تغییر شرایط خود سرعت ببخشیم. حتی زمانی که فکر می‌کنیم کنترل اوضاع از دستمان خارج شده، با آینده‌نگری و اقدام، مسیر زندگی خود را ترسیم می‌کنیم.

کارسون می‌گوید: پیش از پوست‌اندازی حیوان یا باید نیمی از وزن چنگال‌هایش را کاهش دهد یا خطر ماندن در پوسته قدیمی را بپذیرد.

همان‌طور که خرچنگ باید وزن چنگال‌هایش را کاهش دهد، انسان نیز باید نگرش منفی به تغییر را کنار بگذارد تا بتواند تمام و کمال پذیرای تغییرات پیش رو باشد.

کارسون این‌طور ادامه می‌دهد: خرچنگ با پیچاندن عضلات شکم خود پوسته قدیمی‌اش را در اطراف دمش حرکت می‌دهد و از دست آن رها می‌شود.

انسان و خرچنگ هر دو باید گذشته را رها کنند، بعضی وقت‌ها برای رهایی از زندگی قبلی فقط به حرکت یک عضله نیازمندیم و گاهی اوقات نیز باید سخت تلاش کنیم تا از بند خاطرات گذشته خلاص شویم.

وقتی خرچنگ موفق شود بایستد و به اطراف حرکت کند اولین کاری که انجام می‌دهد این است که با استفاده از قطعات دهانی تازه و محکمش پوسته قدیمی خود را می بلعد چون این پوسته منبعی مناسب و مغذی از کلسیم است.

اگرچه بعد از تغییر شاید تمام گذشته خود را مانند خرچنگ قورت ندهیم اما نباید فراموش کنیم که یکی از مراحل ضروری تغییر در دنیای ما انسان‌ها درونی کردن گذشته است. خرچنگ‌ها زندگی می‌کنند و غذا می‌خورند در حالی که ما زندگی می‌کنیم و یاد می‌گیریم. خرچنگ‌ها بعد از پوست‌اندازی پوسته قدیمی خود را می‌خورند چون برای بقا باید غذا بخورند، ما انسان‌ها نیز اگر می‌خواهیم بعد از تغییر زندگی موفق‌تر و مثبت‌تری داشته باشیم باید از گذشته‌ی خود بیاموزیم و به سوی کمال حرکت کنیم.

شاید شما ترجیح دهید خودتان را به گلهای زیبای بهاری تشبیه کنید اما بنده شخصاً خرچنگ بودن را دوست دارم و سعی می‌کنم با الهام از فرآیند خارق‌العاده پوست‌اندازی این حیوان تغییرات لازم را در زندگی‌ام ایجاد کنم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا