تلنگر

تلاش‌های کوچک اما مداوم!

تلاشاگر هر روز به سراغ درخت تنومندی بروید و با تبر، پنج ضربه به آن بزنید، سرانجام هر اندازه هم بزرگ و تنومند باشد، به زمین می‌افتد. چقدر ساده و چقدر واقعی! این یعنی هر روز کار خاصی که ما را به سوی تکمیل هدفمان حرکت می‌دهد، انجام دهیم. پس ببینید چه تلاشی را به طور مداوم و طولانی می‌توانید انجام دهید.

روزی مردی دخترش را برای نشان دادن شگفتی‌های طبیعت با خود به مزرعه‌هایی با باغ‌های گل نرگس زرد می‌برد. تا جایی که چشم کار می‌کرد، گل‌هایی با شکوفه‌های زرد و درخشان بود. فرشی واقعی از ترکیب رنگ‌های زرد، لیمویی پر رنگ و نارنجی مایل به عنابی. تصویری بسیار شاد، زیبا و چشم‌نواز و چشم‌اندازی نفس‌گیر.

همان‌طور که گردش کنان به مرکز این مکان جادویی نزدیک می‌شدند، ناگهان تابلویی توجهشان را به خود جلب کرد که روی آن نوشته ‌شده بود : «پاسخ به سؤال‌هایی که می‌دانم می‌پرسید : نخستین پاسخ این است : یک زن، دو دست، دو پا و مغز خیلی کوچک. پاسخ دوم : هر بار یکی. پاسخ سوم : در سال ۱۹۵۸ آغاز کرد».

آری! یک زن، دنیا را طی دوره‌ی چهار ساله برای همیشه تغییر داده بود. آن هم هر بار با کاشتن یک پیاز گل نرگس. حال اگر شما اندکی بیشتر کار می‌کردید، پنج کار هر روز به مدت ۳۰ یا ۴۰ سال تا رسیدن به هدف، ممکن بود چه کاری انجام دهید؟ اگر روزی پنج صفحه می‌نوشتید، متنی ۷۳ هزار صفحه‌ای می‌شد که معادل ۲۴۳ کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای بود؛ و همین‌طور در مورد پس‌انداز یا هر کار دیگر.

پس می‌توان گفت : موفقیت، مجموعه‌ای از تلاش‌های کوچک روزانه است.

این اصل کوچک است ولی کاملاً قدرتمند. موافقید؟

برگرفته از کتاب «درود بر خودم، بر اساس اصول موفقیت جک کنفیلد» اثر جلال طحان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا