بازاریابی

چگونه یک کمپین بازاریابی را ساماندهی کنیم؟

کمپین بازاریابیهر کسی می‌تواند یک کمپین بازاریابی بسازد. اما کمترکسی می‌تواند یک کمپین بازاریابی موفق بسازد. ساماندهی یک کمپین تبلیغاتی موفق نیاز به دقت، تحقیق، تمرکز بر جزئیات و اجرای صحیح دارد. ساماندهی یک کمپین بازاریابی موفق با درک موقعیت خود در بازار آغاز می‌شود و با جزئیاتی مانند جمله بندی یک آگهی به پایان می‌رسد. حال ممکن است شما بخواهید در مورد لباس، دکوراسیون و .. تصمیماتی را اتخاذ کنید.

به خاطر داشته باشید که هیچ طرح بازاریابی همیشه به طور صد درصد موفق نمی‌شود و همیشه نقص هایی در کار وجود دارد اما شما باید به طور کامل قادر باشید که طرح بازاریابی خود یا نسخه های آینده آن را پیاده سازی کنید.

برای ساماندهی یک کمپین بازاریابی می‌توانید از راهنما و نکات زیر استفاده کنید:

بازنگری طرح بازاریابی

کسب و کارهای در حال رشد همیشه نیاز به یک برنامه ریزی مداوم برای کمپین های تبلیغاتی خود دارند. بازنگری در طرح کمپین های بازاریابی مانند تصمیم گیری برای طراحی یک کمپین بازاریابی از ابتداست.

گام اول

  • در ابتدا شما نیاز به یک تعریف مجدد از محصول یا خدمات خود دارید.
  • محصول یا خدمات خود را با جزئیات کامل توصیف کنید.
  • روی اینکه چگونه این محصول یا خدمت می‌تواند متفاوت باشد تمرکز کنید.
  • بر روی فاکتور های اساسی محصول مانند قیمت، سرویس، توزیع و مناقصه تمرکز کنید.
  • روی این موضوع تمرکز کنید که شما در حال فروش چه چیزی هستید و چرا مردم باید اقدام به خرید چنین محصولی کنند.

گام دوم:

  • به بخش های مختلف بازار نگاه کنید و با خود بی‌اندیشید که در کدام بخش تقاضا برای محصول شما فروان تر است.
  • تصمیم بگیرید که کدام نوع از خریداران به احتمال زیاد آن را خواهند خرید. (نوجوانان، جوانان و…).
  • مشتری های هدف خود را با فاکتور هایی از قبیل سن، جنس، ترکیب خانواده، درآمد، موقعیت جغرافیایی، شیوه زندگی، الگو های خرید، اعتراضات خرید و اطلاعاتی از این قبیل دسته بندی کنید.

گام سوم

  • به فکر ایجاد یک استراتژی برای برقراری ارتباط با افراد باشید.
  • به این پی ببرید که مشتریان هدف شما به چه چیز هایی علاقه دارند، چه چیز هایی می‌خوانند و گوش می‌دهند و شما باید چگونه اهداف تبلیغاتی خود را به خورد آنها بدهید.
  • تصمیم بگیرید که چند وقت به چند باید با مشتریان تجدید میثاق کنید و پیام های بازاریابیتان را دوباره به گوش انها برسانید.

انتخاب رسانه مناسب

بعد از اینکه مراحل بالا را انجام دادید حالا به مبحث انتخاب رسانه مناسب می‌رسیم. شما باید مشخص کنید که چه رسانه ای برای تبلیغ کسب و کار شما مناسب‌تر است و می‌تواند بازخورد بهتری برایتان داشته باشد. رادیو، تلویزیون، تبلیغات آنلاین و… . فراموش نکنید که نمی‌شود با تبلیغات در محل های قدیمی و پیام های تبلیغاتی از مد افتاده به مشتریان جدید و بازار های مصرف جدید دست پیدا کرد. این به این معنی نیست که شما باید یک تبلیغ تمام صفحه در روزنامه ی جام جم بخرید. مانند کمپانی های تازه کار شما باید در ابتدا به دنبال لقمه ای به اندازه ی دهانتان باشید و از همان ابتدا هدفتان فروش در بازار های جهانی و انبوه نباشد. اطلاعاتی که شما باید در گام دوم از مرحله ی اول جمع آوری کنید به شما کمک خواهد کرد که شناخت بهتری بر روی مشتریان خود داشته باشید.

هدف تبلیغات خود را این قرار دهید که به کمک رسانه بهترین مشتریان را به سمت خود بکشانید و سپس بر روی جذب مشتریان بیشتر تمرکز کنید. برای مثال اگر شما کسب و کاری با موضوع فروش تجهیزات کامپیوتری به شرکت های کوچک دارید، شما باید در رسانه و وبسایت های مرتبط با کسب و کار خود تبلیغ دهید و اگر خواستید دامنه ی کاری خود را به فروش تجهیزات کامپیوتری به منازل گسترش دهید، می‌توانید سر پیکان تبلیغات را به سمت صاحب خانه ها نشانه روید. همزمان با رشد کسب و کار شما یاد خواهید گرفت که چه رسانه ای برای کسب و کار شما کاربردی تر است.

تبلیغات چاپی

در واقع می‌توان تبلیغات چاپی را مادر تمامی تبلیغات امروزی دانست. تبلیغات چاپی قدیمی ترین نوع از تبلیغات است که از سالیان دراز تا به امروز وجود داشته است و هنوز نیز رواج دارد. اما تبلیغات چاپی مزایا و معایبی نیز دارد. مهم ترین حسن تبلیغات چاپی این است که تبلیغات شما در تیراژ های بالا منتشر می‌شود و احتمال دیدن شدن آن نیز بیش از انوع دیگر تبلیغات است. اما از معایب تبلیغات چاپی میتوان به زمان کم آن اشاره کرد. در واقع محصول شما فقط تا ۲۴ ساعت می‌تواند در جلوی چشم مردم باشد و روز بعد مردم اقدام به خرید روزنامه ای جدید می‌کنند. یعنی اگر شما در روز شنبه تبلیغ بدهید، آن را در روز یکشنبه یا دوشنبه نخواهید دید و اعتبار آن تنها ۲۴ ساعت است.

همانطور که میدانید هیچ کس دوست ندارد اخبار دیروز را امروز بخواند. بنابراین اگر شما می‌خواهید تبلیغاتتان همیشه جلوی چشم باشد میتوانید به مدت ۱ هفته یا بیشتر تبلیغات چاپی یک روزنامه یا مجله را اجاره کنید. فراموش نکنید که گرفتن بازخورد از تبلیغات چاپی نیاز به زمان دارد و اگر در پاسخ اولیه از تبلیغات کمتر از حد انتظار شما بود، عصبی نشوید.

اما نوع دیگر تبلیغات چاپی، بخش ویژه‌ای است که در هر مجله وجود دارد. استفاده از این بخش به شما امکان می‌دهد تا طیف های مختلفی از مردم را هدف بگیرید. یکی دیگر از مزایای تبلیغات در مجلات، به ویژه ماهنامه ها، این است که تبلبغ شما برای مدت بیشتری ماندگاری دارد، زیرا ماهنامه ها ماه به ماه منتشر می‌شود و نه روز به روز. بنابراین با تبلیغ در یک ماهنامه ممکن است شما تا چهار ماه تبلیغ شما جلوی چشم خوانندگان آن ماهنامه قرار بگیرد.

علاوه بر مزیت زمان بیشتر، معمولا خوانندگان زمان بیشتری را صرف خواندن یک ماهنامه یا مجله می‌کنند تا روزنامه. بنابراین برای آگهی شما شانش بیشتری وجود دارد. جالب است بدانید اولین تبلیغ چاپی در جهان متعلق در سال ۱۴۷۸ چاپ شد و متعلق به مردی انگلیسی به نام ویلیام کاکستون بود که در آن مردم را تشویق به خرید کتابی در مورد قوانین مذهبی می‌کرد. دکتر محمدی نیز پیشینه تبلیغات چاپی در ایران را مربوط به دوره ی ناصر الدین شاه قاجار میداند. اولین تبلیغ چاپی در ایران متعق به تاجری فرنگی به نام “موسیو روجیاری” بود که درشماره ششم روزنامه وقایع اتفاقیه چاپ شد.

تبلیغات رادیو و تلویزیونی

تبلیغات رادیو و تلویزیونی نیز پا به پای تبلیغات چاپی پیش آمده امده اند اما با این تفاوت که همیشه و در هر زمان تاثیر و میزان اثرگذاری خود را حفط کرده اند. این روزها با توجه به اینکه قیمت تبلیغ تلویزیونی در رسانه ی ملی به بسیار بالاست می‌توانید از کانالهای استانی یا رادیو برای تبلیغ محصول خود استفاده کنید. البته اگر وسعتان به تبلیغ در صدا و سیما می‌رسد که دیگر هیچ!

برای موفقیت در تبلیغات رادیو و تلویزیونی این مهم است که درک درستی از بازار داشته باشید تا مقدار سرمایه تان برای تبلیغات و بازاریابی به هدر نرود. در ابتدا برای خود معلوم کنید که هدف شما از این تبلیغ چیست و بعد بودجه ی تبلیغاتی خود را بصورت معقول تعیین کنید. هزینه ی تولید تجاری تبلیغ یکی از بزگترین دغدغه ها برای کمپانی های مختلف است و بسته به زمان تبلیغ شما و افرادی که در ان تبلیغ بازی می‌کنند، هزینه ی تولید تجاری شما می‌تواند متفاوت باشد. درحالی که در صورت تبلیغ در رادیو، شما فقط هزینه ی گوینده که مبلغ بالایی هم نمیشود و هزینه ی حق پخش که از تلویزیون کمتر است را پرداخت می کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا