پیشرفت فردی

پیروی از عادات، نزدیکی به اهداف

اهدافهمه‌ ما در زندگی رؤیاهایی داریم. آرزوها هستی ما را بامعنا می‌کنند و به ما انگیزه می‌دهند تا برای دستاوردهای بیشتر تلاش کنیم. وقتی به یکی از رؤیاهای خود می‌رسیم آن رؤیا دیگر جادوی خود را از دست می‌دهد، رنگ واقعیت می‌گیرد و بخشی از زندگی روزانه می‌شود. بعد دوباره به دنبال آرزوهای جدید می‌رویم – قبل از مرگ بارها و بارها رؤیاپردازی می‌کنیم و برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنیم. برای اینکه همیشه پیشرفت کنیم و هر از چند گاهی موفقیت‌های ارزشمندی کسب کنیم باید هدف داشته باشیم و هدفمند زندگی کنیم.

شما برای اینکه به رؤیاهای خود جامه‌ عمل بپوشانید چه کار می‌کنید؟ هیچ موفقیتی یک شبه به دست نمی‌آید، باید نظم و انضباط داشته باشید و سخت تلاش کنید. اگر واقعاً رؤیاها و آرزوهایتان برای شما مهم و ارزشمند باشند قدم به قدم حرکت خواهید کرد تا بالاخره یک روز به اهدافتان برسید. در ادامه با ۸ عادت کلیدی آشنا خواهید که شما را قدم به قدم به رؤیاهایتان نزدیک‌تر می‌کنند و در نهایت شما را به موفقیت‌هایی که لایقش هستید می‌رسانند.

۱-هدف‌گذاری کنید.

رؤیاها رؤیا هستند، برای اینکه به آن‌ها رنگ واقعیت ببخشید به اهداف ملموس نیاز دارید. هدف‌گذاری کنید و به اهداف خود بچسبید. این اهداف لزوماً نباید اهداف بلندپروازانه و خیلی بزرگ باشند، حتی اهداف بسیار کوچک هم می‌توانند شما را به رویای نهایی تان نزدیک‌تر کنند. به اهدافتان به چشم نقاط عطفی بنگرید که باید در یک بازه زمانی خاص و از پیش تعیین شده به آن‌ها دست یابید. وقتی به یک هدف رسیدید، هدفی جدید برای خود تعیین کنید تا در نهایت مأموریت خود را کامل کنید. فراموش که نکردید: مأموریت شما همان رویای بزرگ شماست. بعد از اینکه به یکی از رؤیاهای خود رسیدید رویای جدیدی برای خود در نظر بگیرید، دوباره رؤیاپردازی کنید و این چرخه را پیوسته تکرار کنید.

۲-هر روز برای رسیدن به اهداف خود کاری انجام دهید.

رویای شما هر چه که باشد باید هر روز برای رسیدن به آن کاری انجام دهید. اگر می‌خواهید فوتبالیست حرفه‌ای باشید، هر روز تمرین کنید. اگر دوست دارید گیتاریست حرفه‌ای شوید، هر روز تمرین کنید. اگر آرزو دارید نویسنده‌ای مشهور شوید، بهتر است هر روز بنویسید. برای اینکه رؤیاهای خود را به واقعیت بدل کنید باید با عشق و علاقه هر روز و هر لحظه زحمت بکشید و موانع را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید. با این کار به تدریج در کاری که انجام می‌دهید بهتر و بهتر می‌شوید و بدون اینکه متوجه باشید هر روز به رؤیاهای خود نزدیک‌تر خواهید شد.

۳-برای تمرکز بر رؤیاهای خود از قبل برنامه‌ریزی کنید.

برای رسیدن به اهداف و آرزوهای خود زمان کافی در نظر بگیرید. از این زمان با جان و دل مراقبت کنید و هیچ‌گاه به دیگران اجازه ندهید این زمان ارزشمند را به یغما ببرند. به آرزوها و اهداف خود زمان کافی اختصاص دهید، این زمان را از مابقی برنامه خود کنار بگذارید و در آن فقط برای رسیدن به رؤیاها و اهداف خود تلاش کنید. برای موفقیت به تمرکز و نظم و انضباط نیاز دارید-هر وقت حواستان پرت شد باید فوراً برگردید و از نو شروع کنید. اگر واقعاً رؤیاهایتان برای شما مهم هستند باید در این زمان تمام حواس‌پرتی‌ها را از خود دور کنید و با تمرکز کامل روی اهداف و برنامه‌های خود کار کنید.

۴-مطالعه کنید و گوش دهید.

کتاب‌ها، وبلاگ‌ها و مقالات را مطالعه کنید. به پادکست‌ها و مصاحبه‌ها گوش کنید. هر روز صبح در حین خوردن صبحانه یا ورزش سعی کنید چند صفحه از یک کتاب پرفروش و ارزشمند در زمینه کاری خود مطالعه کنید و یا از محتوای صوتی این کتاب‌ها و مقالات استفاده کنید. ترجیحاً، داستان موفقیت افرادی که رؤیاهایی شبیه به رؤیاهای شما داشته‌اند را مطالعه کنید و بفهمید چطور موفق شده‌اند به اهداف خود دست یابند. اگر از این توصیه‌ها استفاده کنید به تدریج دانش ارزشمندی به دست خواهید آورد و با داستان‌های انگیزه بخشی رو به رو خواهید شد که سرآغازی برای موفقیت و خوشبختی هر چه بیشتر شما خواهند شد. بعد از مدتی مثبت اندیش می‌شوید و افکار منفی را برای همیشه از ذهن خود دور می‌کنید. برای شروع می‌توانید مقالات وب‌سایت «برای فردا» را مطالعه کنید و یا خیلی راحت یک گوگل ساده انجام دهید.

۵-از هر فرصتی برای شبکه‌سازی استفاده کنید.

برای شبکه‌سازی با افراد مشهور و موفق حوزه کاری خود به سمینارها و همایش‌ها بروید و یا خیلی ساده آن‌ها را به مهمانی یا قرار شام یا ناهار دعوت کنید. در هر فرصتی از دیگران بیاموزید و شبکه روابط خود را تقویت کنید. با دیگران خوش‌برخورد و خوش‌رو باشید و همیشه به دیگران کمک کنید حتی اگر این کمک در حال حاضر هیچ منفعت مستقیمی برای شما نداشته باشد. فرقی نمی‌کند چه آرزو، هدف یا رؤیایی در سر دارید، شبکه قدرتمند از روابط همیشه کارساز است یا بهتر است بگویم شبکه روابط کلید موفقیت است. کمک شما به خاطر سپرده می‌شود و جایی که هیچ امیدی ندارید درها گشوده می‌شوند. شما هرگز نمی‌توانید پیش‌بینی کنید در آینده برای رسیدن به اهداف خود به چه کسی و چه نوع قدرتی نیازمندید. رابطه‌ای که امروز با دیگران برقرار می‌کنید شاید در بلندمدت به نفع رؤیاهای شما تمام شود، شاید برای کسب موفقیت و ثروت فقط به یک رابطه نیاز داشته باشید.

۶-استراتژی و پیشرفت خود را بررسی کنید.

همیشه در مسیر رسیدن به اهداف پیشرفت و راهبردهای خود را ارزیابی کنید. شاید لازم باشد برگردید و اهدافتان را با شرایط کنونی سازگار کنید؟ شاید به اهداف متفاوتی نیاز داشته باشید؟ آیا به نتایج مورد نظر خود رسیده‌اید؟ همیشه اقدامات خود را ارزیابی کنید و هر آنچه را که لازم بود اصلاح کنید. برای اینکه بدانید چه چیزی جواب می‌دهد و چه کارهایی را باید از برنامه خود حذف کنید همیشه باید راهبردها و میزان پیشرفت خود در مسیر موفقیت را ارزیابی کنید و به موقع اصلاحات لازم را انجام دهید. می‌توانید از اشتباهات خود درس‌های ارزشمندی بیاموزید. همیشه به خاطر بسپارید یادگیری از اشتباهات کلید پیشرفت فردی و شغلی ست. با ارزیابی مداوم راهبردها و متدهاست که می‌توانید بفهمید آیا در مسیر صحیح گام برمی‌دارید یا در مسیر غلط.

۷-هر روز ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

همیشه از روح و جسم خود مراقبت کنید. برای اینکه ذهن خود را سرحال نگه دارید و کارآمد، خلاق و باانگیزه باشید باید سالم بمانید. هر روز حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید-مطمئن باشید همین تغییر ساده برای انگیزه و سلامت جسم و ذهن شما معجزه می‌کند.

۸-هر پیروزی و موفقیت را جشن بگیرید.

هر وقت یکی از مراحل کار تمام شد یا به یکی از اهداف خود رسیدید، جشن بگیرید و به خودتان پاداش بدهید. شما به اهداف خود دست یافته‌اید و باید به خود جایزه بدهید. فراموش نکنید در طول مسیر موفقیت تمام پیروزها را باید جشن گرفت و هر از چند گاهی به دنبال تفریح و سرگرمی بود. با این کار انگیزه شما افزایش می‌یابد و احساس می‌کنید پیشرفت کرده‌اید و به آرزوهای خود نزدیک‌تر شده‌اید. فراموش نکنید تمام این جشن‌ها باید برای شما جذاب باشند. شاید برای خود کادو بخرید یا با دوستانتان بیرون شام بخورید-فرقی نمی‌کند فقط باید به شما خوش بگذرد، همین.

این عادت‌های کوچک را به خاطر بسپارید و هر روز به اهداف ، آرزوها و رؤیاهای خود نزدیک‌تر شوید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا