نام تجاری

نام تجاری را ایجاد نمی‌کنید، آن را کشف می‌کنید…

چه طور می توان بیشتر توجه دیگران را جلب کرد؟

نام تجاریسالانه بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه صرف تبلیغات می شود. به طور میانگین، آمریکایی ها روزانه با ۳۰۰۰ تبلیغ در روز مواجه می شوند. در تلویزیون از هر یک ساعت، ۱۵ دقیقه به تبلیغات و پیام های بازرگانی اختصاص داده می شود. روش های بازاریابی فراوان و بازاریاب های زیادی وجود دارند. شش میلیون شرکت در ایالات متحده، در رقابت برای دریافت بهترین روشهای بازاریابی هستند. اما چگونه می توان در بین این جمعیت کثیر ایستادگی کرد؟ چه طور می توان بیشتر توجه دیگران را جلب کرد؟ این جا جایی است که نام تجاری وارد می شود.

نام گذاری تجاری چیست؟

نام گذاری تجاری، هنر تشخیص نوع یک محصول و یا خدمات از بین رقبای آن محصول است. این موضوع نیاز به یک مطالعه ی جامع دارد تا مردم بتوانند این نام را به یاد داشته باشند و نسبت به آن واکنش نشان دهند.
یک شرکت با یک نام تجاری ضعیف، از نظر تجاری سود پایینی خواهد داشت و عقب خواهد ماند. چرا؟ زیرا بدون یک پیام متمرکز و نام تجاری خوب، ضعف شرکت قابل مشاهده خواهد بود و این گونه هیچ کس آن ها را به یاد نخواهد داشت. این شرکت ها درست مثل برگی در باد هستند که در میان تمام تبلیغات روزانه، از نگاه ها می گذرند و هرگز در یادها نمی مانند.
در علم بازاریابی، نکته ی اصلی برقراری ارتباط با مشتری است. برای این کار لازم است تا به جای پریشان کردن توجه مشتری، نظر آن ها را متمرکز کرد.

نام تجاری خود را کشف کنید…

اکثر مواقع، مردم سعی می کنند تا یک نام تجاری را برای شرکت های شان از خود در آورند. به هرحال، یک نام تجاری چیزی نیست که شما آن را از خود در آورید. این چیزی است که شما باید آن را کشف کنید. به طور واضح تر، نام تجاری چیزی است که شما باید آن را در خودتان کشف کنید.
یک نام تجاری واقعی، باید بر اساس رسالت و فرهنگ آن سازمان انتخاب شود. وقتی افراد تلاش می کنند تا نام تجاری را جدا از شرکت انتخاب کنند، نتیجه نامی پرادعا و متظاهر، کلیشه ای و یا مبهم خواهد بود. این نام، رسالت و هدف شرکت را محو می‌کند.
در عوض، یک نام تجاری می تواند برنامه ی تجاری شرکت، ماموریت و درجه ی اعتبار آن را بازتاب دهد. بنابراین، وقتی یک شرکت را نام گذاری می کنید و یا هرکار دیگری برای این منظور، باید هسته ی کار را شناسایی کنید. شما باید به نظرات درهم و برهم گذشته نظری بیاندازید و هدف واقعی شرکت خود را از میان آن ها بیرون آورید. این چیزی است که باید به مصرف کنندگان خود انتقال دهید. نام تجاری، طراحی و شعار های شما و در واقع تمام جنبه های بازاریابی شما، می تواند هدف اصلی و مرکزی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اکنون باید تمرکز کنید، باید نفوذ داشته باشید، چرا که هویت شرکت شما در مرحله ی اول، با کشف خودتان آغاز و شناسایی خواهد شد.

ملزومات یک نام تجاری

اگر چه یک فرمول کامل و جامع برای ایجاد یک نام تجاری وجود ندارد، اما مسیری برای رسیدن به بهترین نتیجه وجود خواهد داشت. با توجه به ملزوماتی که در زیر آورده ایم، می توان یک نام تجاری معتبر و خوب را به وجود آورد:

ماموریت شرکت : این مهم ترین مسأله در نام گذاری تجاری است. ماموریت شما روح شرکت و قلب تپنده ی کاری است که انجام می دهید. در حقیقت، نام تجاری شما می تواند ماموریت درونی و داخلی شرکت شما را معرفی کند. می توانید این گونه تصور کنید: سازمان شما به چه علت تشکیل شده است؟ برای چه هدفی وجود دارد؟ شما دارایی، کارکنان، فروشندگان، ارتباطات و سیستم های داخلی خود را دارید، اما برای چه و چرا؟

ارزش ها : چه چیز برای شرکت شما اهمیت دارد؟ شما در انتظار چه چیزی هستید؟ هر شرکتی ایده آل هایی قطعی دارد که مشخص می کند چیست و چه کاری انجام می دهد. این ایده آل ها می توانند محیطی، اجتماعی و یا اخلاقی باشند و یا می توانند استانداردهایی در کیفیت باشند، دلایل زیادی می تواند وجود داشته باشد که شما را بی نظیر و بی همتا سازد و یکی از آن ها نام تجاری شرکت شما است.

فرهنگ : هر شرکتی در دنیا صفات شخصی خود را داراست. یک سبک یا ظاهر مشخص. هر چه راجع به خود تصور کنید را به دست خواهید آورد. ممکن است در فضای تجاری شما، میلیون ها رقیب وجود داشته باشد، اما بدانید که یکی از آن ها خود شما هستید. فرهنگ گروهی شرکت شما، یکی از بخش های مهم از وجود شما و آن چه هستید را ارائه خواهد داد.

تاریخ : تاریخ شما چیزهای زیادی راجع به شما خواهد گفت. برای تعریف هویت امروزتان به بنیان گذاران شرکت نگاهی بیندازید. ارزش های آن ها چه بوده است؟ آن ها سعی در انجام چه چیزی داشته اند؟ هر شرکتی از جایی آغاز به کار کرده است. ریشه ی شما بخشی جدایی ناپذیر از نام تجاری شرکت شما می باشد.

برنامه ها : وقتی به ۱۰ سال گذشته نگاهی می اندازید، خودتان را در کجا می بینید؟ برنامه ی تجاری و استراتژی بازاریابی شما، هر دو بر روی نحوه ی ارائه ی خودتان موثر هستند و می توانند بر روی نام تجاری شما نیز تاثیر بگذارند. اگر به تازگی وارد بازار تجارت شده اید، خودتان را به عنوان یک برند لوکس معرفی نکنید. برند شما باید برگرفته از اهداف تان در دنیای واقعی باشد.

مشتریان : این هدف نهایی و چیزی است که تمام کارها برای آن انجام می شود. مشتریان شما دلیل وجود شما هستند. آن ها به چه چیز نیاز دارند؟ آن ها به چه فکر می کنند؟ باید بدانید که مشتریان یک بخش حیاتی از نام گذاری تجاری شما هستند.

ممکن است فهمیدن این که چه چیز شرکت و برند شما را خاص و منحصر به فرد می کند، نیاز به زمان و مطالعه داشته باشد. کلید اصلی این است که با چشمانی باز و آگاه نگاه کنید و حقیقت را ببینید. هر برندی زیبا است و به همین علت هر برندی منحصر به فرد است.

نام تجاری تنها چیزی است که باید آن را کشف کنید.

دکمه بازگشت به بالا