موفقیت

۱۰ ویژگی مشترک افراد موفق که از آن بی‌اطلاعید!

مانند افراد موفق فکر کنید، تصمیم بگیرید

موفقراز موفقیت چیست؟ پاسخ این سؤال روشن است. موفقیت هیچ رازی ندارد. برای اینکه موفق شوید لازم نیست حتماً دکتر یا مهندس باشید و یا در یک خانواده‌ی ثروتمند به دنیا آمده باشید. فقط کافی است با ویژگی‌های مشترک افراد موفق آشنا شوید و با پیروی از آن‌ها به خواسته‌ها و اهداف خود دست‌ یابید. همین خصوصیات مشترک در افراد موفق باعث می‌شود که آن‌ها در مقایسه با دیگران عملکرد بهتری داشته باشند و با بینش و عادات صحیح تمام رقبای خود را در میدان نبرد زندگی شکست دهند.

شما هم می‌توانید با اندکی تلاش و مطالعه‌ی هدفمند با طرز فکر افراد موفق آشنا شوید و با پیروی از عادت‌های مشترک آن‌ها از این پس در زندگی‌تان مانند افراد موفق فکر کنید، تصمیم بگیرید و در آینده‌ای نه چندان دور به موفقیت‌های چشمگیری در زندگی‌تان دست‌یابید. در ادامه با ویژگی‌های مشترک افراد موفق آشنا خواهید شد.

۱-موفق‌ها صبح زود از خواب بیدار می‌شوند

یکی از ویژگی‌های مشترک افراد موفق این است که سحرخیز هستند. حتی ارسطو نیز زمانی گفته است که اگر به دنبال کسب موفقیت، سلامت و ثروت هستید باید قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار شوید. تحقیقات نیز نشان داده است که مغز ما در ۲-۴ ساعت ابتدایی روز یعنی ساعت‌های ابتدایی بعد بیدار شدن از خواب موثرتر عمل می‌کند. ساعت‌های اولیه‌ی روز سازنده‌ترین و کارآمدترین زمان برای بیشتر مردم است. اگر می‌خواهید نیرومند باشید، سرحال باشید و برای فتح قله‌ها آماده باشید حتماً صبح زود از خواب بیدار شوید.

۲-افراد موفق همیشه ورزش می‌کنند

باید برای فعالیت‌های بدنی وقت کافی در نظر بگیریم. شاید این طور با خود فکر کنید که تمام موفقیت یک فرد مربوط به نحوه‌ی عملکرد مغز او است. به هر حال اکثر افراد موفق به طور منظم ورزش می‌کنند. مزایای ورزش تنها به حفظ سلامتی و رو فرم بودن محدود نمی‌شود. تجربه‌ی غلبه بر نفس، عمل‌گرا شدن و دست‌یابی به نتایج جدید از دیگر مزایای ورزش است که ناخودآگاه بر جنبه‌های دیگر زندگی انسان نیز تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال، مارک زاکربرگ، مدیر و مؤسس فیس بوک، هر هفته پنج نوبت با مربی شخصی‌اش ورزش می‌کند. زاکربرگ در اغلب مصاحبه‌هایش به این موضوع اشاره می‌کند که ورزش کردن نه تنها به او احساس خوبی می‌دهد بلکه به او کمک می‌کند که در مورد ایده‌های تجاری جدید تفکر کند.

۳-افراد موفق برنامه‌ای روشن برای روزهای خود دارند

افراد موفق اهمیت کارهای روزانه را به خوبی درک کرده‌اند. بنجامین فرانکلین هر روز از خودش می‌پرسید امروز چه کارهای خوب و مفیدی می‌تواند انجام دهد. داشتن یک برنامه‌ی روشن به شما کمک می‌کند تا تمام کارها و مسئولیت‌های مهم را با جزئیات کامل به یاد داشته باشید و از دست عوامل مزاحمی که باعث تنبلی و به تعویق انداختن کارها می‌شود خلاص شوید. همیشه قبل از اینکه شب‌ها به خواب بروید یا صبح‌ها بلافاصله بعد از بیدار شدن ۱۰ دقیقه وقت بگذارید و کل روز خود را برنامه‌ریزی کنید. اگر برنامه‌ی خود را به صورت مکتوب و یادداشت شده درآورید خیلی بهتر و موثرتر است.

۴-افراد موفق به سرگرمی‌های خود نیز اهمیت می‌دهند

بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم و کارآفرین موفق، وارن بافت، دوست داشت بین جلسات تجاری بزرگ و حساس، ukulele (آلت موسیقی شبیه گیتار) بنوازد. در اکثر موارد، افراد موفق به فعالیت‌های خاصی علاقه مندند. بازی گلف در روز شنبه می‌تواند راهی مناسب برای ایجاد روابط کلیدی و موفق باشد. اختصاص وقت به سرگرمی‌هایی نظیر بافندگی، نقاشی، نواختن یکی از آلات موسیقی و غیره یکی از بهترین راه حل‌های موجود برای رهایی از استرس و بیدار کردن بعد خلاق هر فرد است.

۵-یکی دیگر از ویژگی‌های افراد موفق این است که آن‌ها فعال هستند

آنا وینتور، سردبیر ارشد مجله‌ی ووگ، هر روز یک ساعت از وقتش را به بازی تنیس اختصاص داده است و او تنها فردی نیست که از این روش پیروی می‌کند. ریچارد برانسون نیز عاشق کایتینگ یا همان کایت سرفینگ است. چهارمین مرد ثروتمند هند نیز عاشق دوی ماراتن است و به طور منظم در این مسابقات شرکت می‌کند. افراد موفق اهمیت زندگی فعال را به خوبی درک می‌کنند. هر چقدر بدن شما بیشتر فعال باشد – مغز شما فعال‌تر خواهد بود و عملکرد بهتری خواهد داشت. تعطیلات آخر هفته نیز یک استثنا نیست، به هر حال آخر هفته‌ها هم باید فعال باشید.

۶-آن‌ها عاشق یادگیری هستند

برای حفظ و تقویت توان یادگیری مغز هر روز باید اطلاعات تازه‌ای دریافت کنید. افراد موفق همیشه راهی برای یادگیری یک موضوع یا مطلب جدید پیدا می‌کنند. آن‌ها مقاله و کتاب مطالعه می‌کنند، با افراد باهوش ارتباط برقرار می‌کنند، به وب سایت‌های مورد اعتماد خود مراجعه می‌کنند و غیره. اگر همیشه مغز خود را فعال نگه دارید و از آن کار بکشید مطمئن باشید سرانجام یک روز مغزتان چند ایده در اختیار شما خواهد گذاشت که با پیاده‌سازی آن‌ها خواهید توانست به موفقیت‌های افراد مشهوری که آن‌ها را ستایش می‌کردید دست‌یابید و به الگویی برای دیگران تبدیل شوید.

۷-افراد موفق زندگی خود را با دقت تجزیه و تحلیل می‌کنند

یکی از بزرگ‌ترین و عالی‌ترین ویژگی‌های مشترک افراد موفق این است که آن‌ها قبل از خواب روز خود را با دقت تجزیه و تحلیل می‌کنند. آیا امروز سازنده و کارآمد بود؟ آیا تمام کارهایی را که برنامه‌ریزی کرده بودم انجام دادم؟ چه کار یا کارهایی را نباید انجام می‌دادم؟ چطور می‌توانم روز بعد فرد موفق‌تری باشم؟ فردا چه کارهایی را باید بیشتر انجام دهم؟ وقتی به کارهای خوبی که امروز انجام داده‌اید بی اندیشید فردا نیز آن کارها را تکرار خواهید کرد و وقتی به اشتباهاتی که امروز مرتکب شده‌اید بی اندیشید فردا به راحتی می‌توانید از تکرار آن‌ها جلوگیری کنید. آنالیز یا تجزیه و تحلیل بهترین کاری است که می‌توانید در پایان روز انجام دهید.

۸-موفق‌ها اهل اندیشه و تفکر هستند

اپرا وینفری با اینکه یکی از پرمشغله‌ترین زنان جهان است اما باز هم دو بار در روز هر بار به مدت ۲۰ دقیقه در یک مکان آرام و ساکت می‌نشیند و به تفکر می‌پردازد. حتی موفق‌ترین و پر مشغله ترین تجار، کارآفرینان و افراد مشهور نیز اهمیت و ارزش مدیتیشن یا تفکر و تعمق را پذیرفته‌اند و کارایی و اثربخشی آن را قبول کرده‌اند. مراقبه بهره وری افراد را افزایش می‌دهد، سطح استرس را کاهش می‌دهد و جسم و روح را هماهنگ و هم سو نگه می‌دارد. اختصاص وقت به مراقبه یکی از بهترین کارهایی است که هر فرد در مسیر موفقیت می‌تواند انجام دهد.

۹-افراد موفق با کسانی که دوستشان دارند وقت می‌گذرانند

البته افراد موفق حقیقتاً سخت تلاش می‌کنند. با این حال، آن‌ها می‌گویند که اگر گاهی اوقات کار را فراموش کنیم و با انسان‌هایی که برایمان عزیز و محترم هستند وقت بگذرانیم در مقایسه با گذشته می‌توانیم سخت‌تر تلاش کنیم و زودتر به نتایج دلخواه خود دست‌یابیم. اگر ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته فقط به کار خود فکر کنید مغزتان بیش از حد خسته خواهد شد و توانایی‌اش برای تولید ایده‌ها و راه حل‌های جدید را از دست خواهد داد. بودن در کنار مردمی که دوستشان دارید شما را برای مدت کوتاهی شاد و آزاد خواهد کرد. همین زمان کوتاه استراحتی بزرگ برای مغز شما محسوب می‌شود.

۱۰-موفق‌ها به اندازه‌ی کافی می‌خوابند

مطمئناً هیچ قانونی مشخصی که بگوید یک فرد باید چند ساعت بخوابد تا احساس شادابی و سرزندگی کند وجود ندارد. همه‌ی ما با یکدیگر متفاوت هستیم، بعضی‌ها شاید با ۴ ساعت خواب در روز سرزنده باشند اما هستند آدم‌هایی که اگر حتی ۸ تا ۱۰ ساعت نیز در روز بخوابند باز هم بی‌حال‌اند. افراد موفق به خوبی می‌دانند که باید چند ساعت در روز بخوابند تا احساس سرزندگی و شادابی کنند و هرگز نه کمتر و نه بیشتر از این زمان را به خواب اختصاص نمی‌دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا