روانشناسی

۱۱ راهکار عالی برای رهایی از کینه

رهایی از کینه

آیا شما از کسی کینه یا خصومتی در دل دارید؟ در اسفند سبک زندگی پیشنهادهایی آمده است که در رهایی از کینه‌ به شما کمک می نماید و می توانید شخصی را که به شما صدمه و آزار رسانده است ببخشید.

بادی هکت می‌گوید: ” من هرگز کینه‌ای در دل نگه نمی‌دارم. می‌دانید چرا؟ چون در تمام مدتی که شما کینه‌ای از کسی به دل دارید، آن شخص سر سوزنی درباره‌ی این چیزها فکر نمی‌کند و در حال خوشی و شادی خود است. “

اگر اشکالی ندارد مایلم از شما یک سؤال شخصی بکنم. سؤال این است: آیا شما از کسی کینه یا خصومتی در دل دارید؟ اگر شما نیز همانند اغلب مردم باشید، می‌توانید چند نفری را که از آن‌ها دلخور یا حتی متنفر هستید به خاطر آورید. به عنوان مثال، ممکن است شخصی به شما دروغ گفته باشد، از شما چیزی دزدیده باشد، شما را سرزنش کرده باشد یا به شما صدمه‌ی جسمی یا روانی زده باشد. ممکن است آن شخص پدر یا مادر، قوم و خویش، دوست، همکار، رئیس یا حتی فردی غریبه بوده باشد.

به منظور روشن شدن هدف این مبحث، شخصی را به خاطر آورید که بیش از همه از او دلخور هستید. همان‌طور که درباره‌ی این شخص می‌اندیشید و راجع به طریقه‌ای که او با شما رفتار کرده است فکر می‌کنید، چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ شرط می‌بندم عصبی و ناراحت می‌شوید و فشار خونتان بالا می‌رود. (این شیوه‌ی گفتاری بدنتان است که به شما می‌گوید از تمرکزتان بر رنجش و نفرت خوشش نمی‌آید!)

هیچ بعید نیست بپرسید مگر کینه قسمتی از زندگی نیست؟ حالا که این‌طور شد، اجازه دهید از شما سؤالی بکنم. اگر کسی به شما صدمه‌ای وارد کند، شما چه واکنشی نشان می‌دهید؟ جای هیچ تردیدی نیست که بیشتر ما این عادت را در خود پرورش داده‌ایم که احساس بدی نسبت به کسانی که ما را آزار می‌دهند در دل نگه‌داریم، ولی با این حال، گزینه‌ی دیگری هم پیش روی ما هست.

من به این نتیجه رسیده‌ام که کینه‌ها و خصومت‌ها ” سم‌های درونی ” هستند که بیش از آن که موضوع اصلی نفرت را تحت تأثیر قرار دهند، به فردی که پرورنده‌ی آن‌هاست صدمه می‌زنند. هر لحظه‌ای که شما به خشم متوسل می‌شوید، خشم نیز از نظر جسمی، ذهنی، عاطفی و معنوی به شما صدمه می‌زند. به علاوه وقتی شما خشم و کینه در دل می‌پرورانید، در واقع خلاقیت ذهنتان را ” مسدود ” می‌کنید و مانع بروز آن می‌شوید. زمانی که آرام و بی دغدغه باشید اندیشه‌های شما به بهترین شکل جریان پیدا می‌کند، نه زمانی که پر از نفرت و انتقام هستید.

در این لحظه ممکن است بگویید: ” اما تو که نمی‌دانی چه بر سر من آمده است! ” درست است. من نمی‌دانم؛ اما چه فرقی می‌کند! خلاصه‌ی کلام این که کینه‌ی شما جز اینکه شما را بیمار کند چیز دیگری به ارمغان نمی‌آورد. افزودن دلایل ” منطقی ” برای نگه داشتن خصومت‌هایتان هم به هیچ وجه سودمند نخواهد بود.

رهایش کنید

حالا ما چگونه می‌توانیم کینه‌هایمان را از بین ببریم؟ انکار احساسات بدون شک مؤثر نخواهد بود. اگر شما احساس نفرت یا رنجش می‌کنید، آن را بپذیرید. در واقع مسئله این است که تا چه مدت می‌خواهید احساسات منفی‌تان را نگه‌دارید. ما عصبانیت خود را به حالت‌های مختلف بروز می‌دهیم. برخی از ما قادریم خصومت را پس از مدتی کوتاه از بین ببریم. ولی ممکن است برای برخی‌ها این کار ماه‌ها یا سال‌ها به طول بی انجامد.

توجه: انجام دادن این مراحل به این معنی نیست که شما اعمال و رفتار آن شخص را پذیرفته‌اید یا دیگر بهترین دوست او شده‌اید. شما فقط در حال از بین بردن کینه و خصومت‌هایتان نسبت به آن شخص هستید.

۱۱ راهکار عالی برای رهایی از کینه‌

۱-فهرستی تهیه کنید.

اسامی کسانی را که از آن‌ها خشمگین هستید یا رنجیده‌اید، بنویسید. فهرست خود را تنها به کینه‌های عمده و اصلی محدود نکنید. به آن مشاجره‌های احمقانه‌ای هم که چه بسا در دوران کودکی کرده‌اید نظر بی اندازید. زمانی را صرف انجام این کار کنید. هیچ بعید نیست از بلند بالا شدن فهرست خود متحیر شوید! (حالا شخصی که بیشترین احساسات منفی را در شما ایجاد می‌کند، از این فهرست انتخاب کنید و ادامه دهید…)

۲-مزایای نگه داشتن کینه‌تان را مشخص کنید.

به واقع کینه برایتان چه به ارمغان می‌آورد؟ با خود صادق باشید. تمام مواردی را که نشان می‌دهد با نگه‌داری کینه، زندگی‌تان پیشرفت می‌کند، بنویسید. به احتمال خیلی زیاد فهرست مزیت‌های شما چنان کوتاه خواهد بود که به سرعت به بی‌فایدگی نگه داشتن رنجش و کینه‌ی خود پی خواهید برد.

۳-به فکر حقانیت و باطل بودن نباشید.

در همان حال که سعی می‌کنید این مسائل را یک بار برای همیشه برطرف کنید، فقط بر از بین بردن خصومت‌هایتان تمرکز کنید نه این که سعی کنید در نهایت در ” مشاجره پیروز شوید.”

۴-شرط نگذارید.

شما نمی‌توانید عقب بنشینید و همیشه به دنبال این باشید که اول آن شخص با شما تماس بگیرد و عذرخواهی کند. این به خود شما بستگی دارد که نخستین اقدام را انجام بدهید؛ بنابراین، پیش قدم شوید و عصبانیت را کنار بگذارید. به خاطر داشته باشید که شما دارید این کار را برای کمک به خودتان انجام می‌دهید.

۵-مستقیم بر سر اصل موضوع بروید.

به آن شخص بگویید شما در حال از بین بردن کینه‌ها و خصومت‌ها هستید. توضیح دهید که شما دارید هر گونه خشم یا کینه‌ای را نسبت به او کنار می‌گذارید. شاید برای این کار بخواهید با او تماس تلفنی بگیرید، برای او نامه‌ای بنویسید یا او را رو در رو ملاقات کنید. (اگر آن شخص فوت کرده است، می‌توانید نامه‌ای بنویسید و سپس آن نامه را دور بی اندازید.)

اگر شما به راستی از موضع صمیمیت و دلسوزی وارد شوید و اگر به راستی تمامی عصبانیت و رنجش خود را رفع کنید، ارتباط شما با آن شخص خیلی بهتر از آنچه در تصورتان می‌گنجد خواهد شد؛ اما اگر هنوز در تلاش هستید در این جنگ ” تن به تن ” پیروز شوید، این احتمال وجود دارد که حتی احساسات منفی‌تری ایجاد کنید.

در هر حالتی، واکنش آن شخص نسبت به اقدام شما چندان اهمیتی ندارد. احتمالات زیادی در این بین وجود دارد. بر فرض او ممکن است داد و فریاد کند، یا گوشی را بگذارد، یا ممکن است متوجه شوید آن شخص حتی نمی‌داند شما از او رنجیده‌اید. به هر حال واکنش و پاسخ او هر چه باشد، شما پس از بیان احساساتتان احساس خیلی بهتری خواهید یافت!

رهایی درونی

چنانچه شما قادر باشید به طور ذهنی و درونی خشمتان را رها کنید، چه بسا برخورد مستقیم با آن شخص دیگر ضرورتی نداشته باشد. فنونی که در پی می‌آید شما را در این زمینه یاری خواهد کرد.

۶-پیشینه‌ی آن شخص را در نظر بگیرید.

ممکن است شخصی که از او کینه‌ای در دل دارید از عشق و توجهی که شما در طول زندگی‌تان از آن بهره‌مند بوده‌اید بی بهره بوده باشد (به عنوان مثال ممکن است پدر و مادرش بیش از حد عیب جو یا … بوده‌اند.) البته پیشینه‌ی اشخاص رفتار آن‌ها را توجیه نمی‌کند، اما درک اعمال آن‌ها را برای شما آسان‌تر می‌کند. اگر به این شیوه فکر کنید چه بسا بیشتر نسبت به آن شخص احساس ترحم کنید تا احساس نفرت.

۷-خیر و سعادت آن شخص را بخواهید.

این کار خیلی عجیب به نظر می‌آید. با وجود این، می‌تواند آن چرخه‌ی افکار منفی را که شما همواره به آن شخص نسبت می‌دهید، در هم بشکند؛ بنابراین همین الان این کار را انجام دهید، آرام باشید، نفسی بکشید و برای آن شخص تندرستی، خشنودی و خوشبختی آرزو کنید. در ابتدا انجام این کار را سخت می‌یابید، ولی اگر می‌خواهید به راستی کینه را از بین ببرید، از این کار دست نکشید و ادامه دهید. سرانجام درخواهید یافت که شما قادرید احساسات و عواطفی گرم و پرشور نسبت به آن شخص ایجاد کنید.

۸-در ذهن خود مجسم کنید فشار عصبی از بدنتان خارج می‌شود.

ابتدا چشمانتان را ببندید و تصویری از رنجش در بدنتان ایجاد کنید. مطمئن شوید آنچه در شما رنجشی ایجاد کرده است قابل درک و ملموس باشد. چه رنگی است؟ آیا شکل خاصی دارد؟ حالا در ذهن خود مجسم کنید آن چیز در حال خارج شدن از بدنتان است و در هوا متلاشی می‌شود. نفس عمیقی بکشید و فروکش کردن عصبانیت خود را احساس کنید.

بیش از این منتظر نمانید

۹-اثر جانبی کینه‌تان را در نظر بگیرید.

در اغلب موارد، به ویژه زمانی که پای خانواده یا خویشاوندان سببی در میان است، کینه‌ی شما تاثیری بسزایی در دیگران می‌گذارد. به عنوان مثال، فرض کنید از صحبت کردن با برادرتان امتناع می‌کنید؛ بنابراین چون با برادرتان قهر هستید، برای اعضای خانواده‌تان دشوار خواهد بود هر دوی شما را به یک مراسم دعوت کنند. با ملاحظه باشید و کینه‌ی خود را کنار بگذارید، چرا که با این کار همه سود خواهند برد.

۱۰-همین حالا اقدام کنید، قبل از آن که خیلی دیر شود.

روابط شکرآب، به ویژه با دوستان و اعضای خانواده، در واقع ” کار نیمه تمام ” به شمار می‌آید. چه بپذیرید چه نپذیرید، قسمتی از شما می‌خواهد این روابط را در طول زندگی‌تان بهبود بخشد. زندگی قابل پیش‌بینی نیست و شما هرگز نمی‌دانید چه زمانی شخصی مریض خواهد شد، خواهد مرد، یا به صدها فرسنگ دورتر نقل مکان خواهد کرد. اگر به سرعت اختلاف را حل نکنید، ممکن است فرصت دیگری به دست نیاورید؛ بنابراین دیگر دقیقه‌ای را از دست ندهید وگرنه ممکن است بقیه‌ی عمرتان را با پشیمانی سپری کنید. دوباره یادآوری می‌کنم، مهم نیست که آن شخص از اقدامتان استقبال کند یا نه این کاری است که شما برای التیام خودتان انجام می‌دهید.

۱۱-با یک مشاور یا روان درمانگر صحبت کنید.

در شرایط خاص، روش‌های خودیاری به تنهایی برای چیره شدن بر احساسات منفی کافی نیست. ممکن است مورد هتک حرمت قرار گرفته باشید یا از ضربه‌های روحی یا جسمی رنج بسیار می‌کشید. در چنین مواقعی، از متخصصان مجربی که در مشاوره دادن به مردم در شرایط خاص مهارت دارند، کمک بگیرید.

زمانی که بفهمید کینه‌ها و خصومت‌ها تنها به شما صدمه می‌زنند، دیگر آن‌ها را در خود نگه نخواهید داشت. پس منتظر چه هستید؟ این فنون را در مورد سایر افراد باقیمانده در ” فهرست کینه ” به کار ببرید. به خاطر داشته باشید وقتی احساسات منفی‌تان را از بین ببرید، احساس خواهید کرد باری عظیم از روی شانه‌هایتان برداشته می‌شود؛ بنابراین هم‌اکنون به خودتان لطفی کنید و دست از کینه‌ورزی بردارید … همین امروز!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا