تلنگر

۱۱ نکته‌ مهم در یادگیری زبان خارجی

آیا یادگیری زبان جدید خیلی ساده است؟

یادگیری زبانزبان فقط یک کلمه است؛ اما همین یک کلمه با توصیف رویدادها، اشیاء، مطالب و موضوعات مختلف به مردم سراسر جهان اجازه می‌دهد تا با هم نوعان، همسالان، والدین، دوستان و حتی حیوانات خانوادگی خود ارتباط برقرار کنند. بعضی‌ها فقط می‌توانند به یک زبان که همان زبان مادری‌شان است صحبت کنند اما عده‌ای هم هستند که به جزء زبان مادری‌شان به دو یا چند زبان دیگر نیز مسلط هستند. خب، سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا یادگیری زبان جدید خیلی ساده است یا این افراد خیلی بااستعداد و باهوش هستند؟ صرف نظر از اینکه شما تک زبانه یا چند زبانه هستید

 در این مطلب ۱۱ نکته‌ی مفید برای یادگیری زبان خارجی و جدید را برای شما گردآوری کرده‌ام، امیدوارم این نکات روند یادگیری زبان‌های خارجی را برای شما ساده‌تر و هیجان‌انگیزتر کند.

۱۱ نکته‌ی مهم در یادگیری زبان‌ خارجی

۱-برای یادگیری یک زبان جدید عجله نکنید

اینکه بخواهید با بیشترین سرعت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن یک زبان جدید را بیاموزید و آن را روان و سلیس صحبت کنید بسیار هیجان‌انگیز و جالب است، اما بیشتر کارشناسان توصیه می‌کنند زبان آموزان هرگز نباید در فراگیری یک زبان خارجی عجله کنند چون این بی‌صبری غیرمنطقی فقط باعث می‌شود از تکرار و مرور نکاتی که تاکنون آموخته‌اند غافل شوند. اگر می‌خواهید یک زبان خارجی جدید را بیاموزید، آن را روان و سلیس صحبت کنید و هرگز در حین مکالمات خود جمله، اصطلاح یا کلمه‌ای را فراموش نکنید باید گام به گام پیش بروید و فراگیری سطحی را فراموش و از عمیق‌ترین روند یادگیری پیروی کنید. بهتر است از همین ابتدای شروع فرآیند یادگیری یک زبان جدید وقت کافی برای آن در نظر بگیرید و با مرور آموخته‌های خود در طول مسیر از یادگیری زبان مورد علاقه‌ی خود لذت ببرید.

۲-از موضوعات مختلف برای تقویت دایره‌ی لغات خود استفاده کنید

در بیشتر زبان‌ها، معانی کلمات در متون مختلف متفاوت است. مطمئناً یادگیری تمام معانی یک کلمه آن هم با مطالعه‌ی متون و موضوعات مختلف کمی دشوار و وقت‌گیر خواهد بود. از طرف دیگر، با مطالعه‌ی موضوعات و مطالب گوناگون آشنا شدن با کلمات و حدس زدن معانی آن‌ها در حین مطالعه و در نهایت به خاطر سپردن نحوه‌ی کاربرد و معانی کلمات در متون مختلف ساده‌تر و جذاب‌تر خواهد شد. اگر برای یادگیری لغات جدید از این روش پیروی کنید به مرور دایره‌ی لغاتتان تقویت خواهد شد.

۳-اهداف واقع‌بینانه برای خود در نظر بگیرید

علت اصلی اینکه بیشتر مردم فکر می‌کنند در یادگیری زبان‌های خارجی بی‌استعدادند و بعد از چند ترم کلاس زبان را رها می‌کنند و فراگیری یک زبان جدید را به دست فراموشی می سپارند این است که بیشتر زبان آموزان برای خود اهداف غیر واقعی و یا غیرممکن در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال اینکه بخواهیم یک ماهه و فقط با حفظ کردن لفت و مرور گرامر بر یک زبان خارجی مسلط شویم کاری دشوار و خسته کننده در پیش خواهیم داشت. اگر خیلی با استعداد باشید شاید در پایان این مهلت یک ماهه فقط بتوانید بر نوشتن و خواندن زبان مورد نظر خود مسلط شوید. بهتر است برای خود اهداف مناسب، منطقی و واقع‌بینانه در نظر بگیرید و با اختصاص وقت کافی از مطالعه و فراگیری یک زبان جدید لذت ببرید.

۴- از گرامر یا دستور زبان نترسید

گرامر. شاید این کلمه برای بعضی از زبان آموزان ترسناک باشد. بعضی‌ها با دیدن حجم عظیمی از قواعد و نکات گرامری که در پیش روی آن‌هاست ممکن است از خیر یادگیری یک زبان جدید بگذرند؛ اما اگر می‌خواهید صحبت کردن خود را تقویت کنید و در حین مکالمه منظور طرف مقابل را کاملاً متوجه شوید باید وقت کافی برای یادگیری قواعد و نکات گرامری در نظر بگیرید. با یادگیری دستور زبان یا گرامر با اعتماد به نفس بیشتری صحبت خواهید کرد و هر جا که اشتباهی رخ دهد می‌توانید بدون مراجعه به کتاب و تنها با تکیه بر دانش خود آن را تصحیح کنید.

۵-صحبت کنید و اجازه دهید دیگران اشتباهات شما را تصحیح کنند

مطمئناً یکی از مهم‌ترین اهداف اکثر انسان‌هایی که یادگیری یک زبان جدید را شروع می‌کنند برقراری ارتباط با بومیان آن زبان، درک آن‌ها و درک شدن توسط این بومیان است. شاید در ابتدا برایتان کمی سخت باشد اما اگر واقعاً می‌خواهید بر یک زبان خارجی مسلط شوید و آن را روان و سلیس صحبت کنید باید هر چه زودتر صحبت کردن را شروع کنید. نگران نباشید چون به مرور با تسلط بر نکات گرامری و تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن خود، صحبت کردن شما هم قوی‌تر و روان‌تر خواهد شد. شاید در ابتدای راه فراگیری یک زبان جدید از اینکه اشتباه کنید و دیگران شما را مسخره کنند با به نحوه‌ی صحبت کردن شما بخندند بترسید؛ اما این ترس خیلی بی‌معنی است. در دوران کودکی هم این والدین و اعضای خانواده‌مان بوده‌اند که اشتباهات ما در حین مکالمه را تصحیح کرده‌اند و قدم به قدم به ما کمک کرده‌اند تا بتوانیم روان و بی اشتباه صحبت کنیم. آیا در دوران کودکی اصلاً به این موضوع اهمیت می‌دادیم یا از آن می‌ترسیدیم؟ اشتباهات شما در حین مکالمه برای یک فرد بومی یا کسی که بر زبان خارجی مورد علاقه‌ی شما مسلط است خیلی شیرین و زیبا است. صحبت کنید، اشتباه کنید، اجازه دهید دیگران اشتباهات شما را با یک لبخند یا شوخی تصحیح کنند و به جای ترسیدن یا خجالت کشیدن فقط از این افراد دلسوز تشکر کنید.

۶-از موسیقی، کتاب، فیلم و سایر رسانه‌های گروهی استفاده کنید

گاهی اوقات در زبان مادری‌مان هم با کلمات و عباراتی مواجه می‌شویم که معنی آن‌ها را نمی‌دانیم. در چنین مواقعی سعی می‌کنیم با توجه به متنی که این کلمات یا عبارات در آن به کار رفته‌اند معنای آن‌ها را حدس بزنیم. لطفاً کمی در مورد این سؤال فکر کنید: آیا تا به حال در حین تماشای یک برنامه تلویزیونی، مطالعه‌ی یک کتاب یا گوش دادن به موسیقی با لغت یا عبارت جدیدی آشنا شده‌اید؟ بهتر است از موسیقی، کتاب، فیلم و سایر رسانه‌های گروهی در یادگیری زبان‌های خارجی استفاده کنید. نکته‌ی جالبی که باید به آن توجه کنید این است که بعضی‌ها فقط با تماشای تلویزیون توانسته‌اند بر زبان مورد علاقه‌ی خود مسلط شوند. شاید علت اصلی این رویداد هیجان‌انگیز این باشد که مغز ما قادر است موقعیت‌های خاص را به دلیل تکرار یا الگوهای مشابه شناسایی کند. خب، برای نمونه اگر مشغول یادگیری زبان انگلیسی هستید از این پس شبکه‌های تلویزیونی انگلیسی زبان را تماشا کنید، اپلیکیشن های مفید این حوزه را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید، مقالات و کتاب‌های انگلیسی مطالعه کنید، روزنامه‌های انگلیسی زبان را بخوانید و در نهایت موسیقی انگلیسی گوش کنید.

۷-در مورد فرهنگ بومیان این زبان جدید اطلاعات کسب کنید

شاید اگر کمی با فرهنگ و خلق و خوی بومیان زبان مورد علاقه‌تان آشنا باشید بهتر بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این، آشنایی با فرهنگ زبان مربوطه به شما اجازه می‌دهد در هنگام مکالمه با بومیان آن زبان راحت‌تر باشید و با آن‌ها احساس نزدیکی بیشتری کنید. تاریخ، ادبیات و آشپزی تنها بعضی از جنبه‌های یک فرهنگ است که ممکن است به آن‌ها علاقه‌مند باشید. با افزایش اطلاعات و دانش خود در مورد فرهنگ بومیان زبان مورد علاقه‌تان بهتر می‌توانید با سبک زندگی و اخلاقیات آن‌ها ارتباط برقرار کنید و تجسم زندگی در کشورشان برایتان ساده‌تر خواهد بود.

۸-برای حفظ و تقویت انگیزه خود از اپلیکیشن ها و وب‌سایت‌های آموزشی استفاده کنید

اگر فقط بخواهید با کتاب‌ها و دوره‌های آموزش زبان بر زبان مورد علاقه‌ی خود مسلط شوید مطمئن باشید خیلی سریع خسته خواهید شد و شاید به کلی انگیزه و علاقه‌ی خود به یادگیری یک زبان جدید را از دست بدهید. برای پرهیز این رویداد احتمالی و ناخوشایند سعی کنید از اپلیکیشن ها و وب‌سایت‌های آموزشی استفاده کنید چون این نرم‌افزارها و سایت‌ها از بازی‌ها و مراحل سرگرم‌کننده و جالب برای آموزش زبان به مخاطبان خود استفاده می‌کنند که در مقایسه با مطالعه‌ی کتاب‌های خسته کننده از هیجان و انرژی بیشتری برخوردارند. در مورد ۱۱ با چند نمونه از این اپ ها و وب سایت‌ها آشنا خواهید شد.

۹-نظم و انضباط داشته باشید و هر روز مطالعه کنید

بیشتر مردم وقتی می‌خواهند یک مهارت جدید مثل زبان‌های خارجی، یک رقص خاص، ورزش یا هر مهارت دیگری را بیاموزند فکر می‌کنند بدون تلاش و تعهد کافی یک شبه می‌توانند همه چیز را یاد بگیرند و بر مهارت مربوطه مسلط شوند. این نگرش کاملاً اشتباه است. تسلط بر زبان‌های خارجی هم مثل ریاضی، رقص، نقاشی و یا هر مهارت دیگری به صبر و تلاش پایدار نیاز دارد. اگر می‌خواهید بر زبان مورد نظرتان مسلط شوید به جای اینکه چندین بار در روز مطالعه داشته باشید بهتر است وقت مشخصی برای مطالعه در طی روز در نظر بگیرید و هر روز به این برنامه پایبند باشید.

۱۰-برای اینکه کاملاً در زبان مربوطه غرق شوید مسافرت کنید

چه کسی عاشق مسافرت نیست؟ سفر به شما اجازه می‌دهد خودتان را با افراد بومی زبان مورد علاقه‌تان احاطه کنید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. این مکالمات رو در رو تفاوت مکالمات خیابانی و چهره به چهره با مکالماتی که در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی به شما ارائه شده است را برایتان آشکار می‌کند. با سفر می‌توانید یک قدم به تسلط بر زبان مربوطه نزدیک‌تر شوید.

۱۱-منابع مفید برای یادگیری زبان‌های خارجی

Duolingo، Pimsleur، Busuu، Babbel و Memrise فقط چند نمونه از منابع مفیدی هستند که می‌توانید برای فراگیری زبانهای خارجی از آن‌ها استفاده کنید اما وبلاگ‌ها و کانال‌های متعددی در یوتیوب هم هستند که می‌توانند به شما در یادگیری زبان کمک کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا