رفتار سازمانی

۲۳ نشانه تنفر مخفیانه مدیر از شما

مدیر

یکی از عواملی که باعث رشد شما در محیط کاری‌تان می‌شود موردپسند واقع شدنتان توسط مدیر بوده و اگر این اتفاق نیفتد پیشرفتی در کار نخواهید داشت. در صورتی که مدیرتان از شما متنفر باشد نشانه‌هایی وجود دارد که با دانستن آنها می‌توانید به این امر پی ببرید. با اسفند پلاس همراه شوید.

ما دوست داریم در کارمان مورد تشویق و ستایش دیگران قرار گیریم مخصوصا توسط مدیران؛ زیرا آنها کسانی هستند که در مورد آینده کاریمان تصمیم می‌گیرند که آیا باید ترفیع گرفته و حقوقمان افزایش یابد یا خیر. مدیرها نه تنها عملکرد ما را مورد بررسی قرار می‌دهند بلکه تاثیر فراوانی بر روی شادی و موفقیتمان در کار دارند.

بنابراین در صورتی که آنها از شما متنفر باشند باید این موضوع را هرچه زودتر دانسته و سعی بر تغییر شرایط کنید؛ اما تغییر شرایط چندان ساده نخواهد بود.

مایکل کر نویسنده کتاب مزیت طنز می‌گوید:

اگر رئیستان شما را دوست نداشته باشد اصولا این موضوع را برای خود نگه داشته و بروز نمی‌دهد، زیرا می‌داند که روابط کاری را باید حفظ کرده و علاقه‌هایش را در کار مخفی کند؛ بنابراین باید با توجه به نشانه‌های رفتاری، میزان علاقه یا تنفر آنها به خودتان را متوجه شوید. هرچند در صورتی که نشانه‌ها را بدانید به راحتی متوجه این موضوع خواهید شد.

لین تیلور، نویسنده و متخصص در امور اداری می‌گوید:

گفته می‌شود نیازی نیست که مدیرتان بهترین دوست شما باشد؛ اما در صورت داشتن رابطه دوستانه با مدیرتان می‌توانید موفقیت‌های قابل توجهی را کسب کرده، پشتیبانی شده و همچنین احترام کسب کنید.

حال قصد داریم ۲۳ دلیلی که نشان می‌دهند مدیرتان مخفیانه از شما متنفر است را بررسی کنیم؛ البته در نظر داشته باشید مدیری که چنین برخوردهایی را داشته باشد دارای رهبری ضعیفی است و اصول مدیرت را نمی‌داند؛ اما اگر متوجه شدید شما تنها فردی هستید که اینگونه مدیرتان با شما برخورد می‌کند به احتمال زیاد مدیرتان از شما متنفر است و آن را نه با زبان بلکه با برخورد خود نشان می‌دهد.

نشانه اول – پیدا کردن احساسات بد و منفی

اگر حس می‌کنید که مدیرتان از شما خوشش نمی‌آید امکان دارد تنها در تفکرات شما باشد. هرچند گاهی اوقات این احساسات تبدیل به یقین می‌شوند. اگر مدیرتان برخورد متفاوتی نسبت به دیگر اعضای مجموعه با شما دارد ممکن است چندان مورد علاقه‌ی وی نباشید.

در این شرایط بهتر است به احساسات خود اعتماد کرده و به دنبال نشانه‌های دیگری باشید تا به صحت موضوع پی ببرید.

نشانه دوم – هیچوقت در مورد تصمیمات مهم نظر شما پرسیده نمی‌شود

اصولا وقتی در زمینه‌ای فعالیت می‌کنید تصمیمات مربط با فعالیتتان باید با شما نیز در میان قرار داده شود زیرا باعث رشد یا کاهش عملکرد کاری شما خواهد شد که تاثیر مستقیم بر روی موفقیت مجموعه یا شرکت دارد. اگر مدیرتان در تصمیمات مهمی که مرتبط با زمینه فعالیت شما است از نظر شما استفاده نکند ممکن است به این دلیل باشد که چندان به نظر شما اعتمادی ندارد.

مایکل کر در مورد این موضوع می‌گوید:

وقتی از شما نظر خواسته شد به این معنی است که از نظر مدیرتان شما ارزشمند هستید؛ بنابراین نخواستن نظر می‌تواند خلاف این پیام را به همراه داشته باشد: «اصلا برای من مهم نیست که تو چه فکری می‌کنی!»

نشانه سوم – مدیرتان سعی می‌کند به چشمانتان نگاه نکند

تیلور می‌گوید:

برای یک مدیر که عصبانی است می‌تواند سخت باشد که به چشمان شما نگاه کند. آنها می‌ترسند که شما بتوانید این رابطه خصمانه را متوجه شوید؛ بنابراین بهترین گزینه‌ای که برای آنها باقی می‌ماند نگاه نکردن به شما و خیره شدن به محیط است.

نشانه چهارم – در کنار شما لبخند زده نمی‌شود

ما در مورد یک یا چند روز بد صحبت نمی‌کنیم. اگر مدیرتان سعی می‌کند زمانی که شما در اتاقشان هستید لبخند نزند قطعا مشکلی وجود دارد.

نشانه پنجم – بر روی شما مدیریت خرد اجرا می‌شود

مدیران به چند دلیل دست به مدیریت خرد می‌زنند که می‌توان مواردی مانند نیاز به مدیریت مداوم یا نداشتن اعتماد به طرف مقابل را مثال زد.

تیلور می‌گوید:

مدیریت خرد لزوما به معنی اینکه مدیرتان به شما اعتماد ندارد نیست. در بعضی موارد می‌تواند به رفتار قلدری و زورگویی ختم شود، جایی که مدیر با زیر نظر داشتن هر حرکتی که انجام می‌دهید شکلی از ترس و وحشت را ایجاد می‌کند.

نشانه ششم – مدیرتان از شما دوری می‌کند

اگر مشاهده کردید مدیرتان تنها زمانی که منتظر آسانسور هستید از پله‌ها استفاده می‌کند یا تقویم خود را به نحوی زمانبندی می‌کند که برخورد کمتری با یکدیگر داشته باشید می‌تواند نشان دهنده حس تنفر مدیرتان نسبت به شما باشد.

نشانه هفتم – به حضورتان اعتنایی نمی‌شود

به عقیده تیلور اگر زمانی که به سر کار می‌رسید مدیرتان با شما احوالپرسی نمی‌کند یا زمانی که ساعات کاری تمام شده و قصد رفتن به خانه را دارد با شما خداحافظی نمی‌کند می‌تواند به این معنی باشد که مدیرتان به شما علاقه ندارد.

نشانه هشتم – مکالمات مدیرتان با شما کوتاه است

اگر از رئیس خود بپرسید «حالتان چطور است؟» و ایشان با جملات کوتاه جواب داده و میلی به ادامه گفتگو نداشته باشند یا اگر سعی می‌کنند با شما بیشتر از طریق ایمیل در ارتباط بوده و در پیام‌های خود مستقیما به مورد مدنظر اشاره کرده و از سلام یا احوالپرسی استفاده نمی‌کنند می‌تواند نشان دهنده عدم علاقه مدیرتان به شما باشد.

مایکل کر می‌گوید:

اگر برخورد مدیرتان به شما مانند یک نوجوان بداخلاق باشد به این معنی است که چندان مورد علاقه نیستید.

نشانه نهم – در برخورد با شما از زبان بدن منفی استفاده می‌شود

به گفته مایکل کر، زبان بدن یک مدیر می‌تواند گویای آنچه در درون او است باشد. اگر حرکاتی مانند چرخاندن چشم‌ها یا حرکات منفی دیگری را مشاهده کردید می‌تواند به معنی اهمیت ندادن مدیر به شما باشد. این موضوع زمانی که شما به اتاق مدیر وارد شدید نیز نمایان می‌شود. در صورتی که مدیرتان به شما علاقه‌ای نداشته باشد به کاری که انجام می‌دهد ادامه داده و به شما توجهی نمی‌کند.

نشانه دهم – ارسال ایمیل به مکالمه حضوری با شما ترجیح داده می‌شود

اگر مدیرتان به شما علاقه نداشته باشد سعی می‌کند مکالمات حضوری را تا حد ممکن محدود ساخته و از طریق ایمیل یا روش‌های دیگر با شما ارتباط برقرار کند. اگر بیشتر مکالمات شما با مدیرتان به صورت ایمیل و غیرحضوری است می‌تواند نشان دهنده عدم علاقه مدیر به شما باشد.

نشانه یازدهم – در دیدارها و پروژه‌های مهم از شما دعوت نمی‌شود

به گفته مایکل کر، مدیرانی که به شما علاقه نداشته باشند سعی می‌کنند در پروژه‌های مهم و دیدارهای حساس، مانع حضور شما شوند.

نشانه دوازدهم – اتاق مدیر به روی شما همیشه بسته است

اگر مدیر شما دارای اتاقی است و در آن را همیشه بسته نگه می‌‌دارد می‌تواند نشان دهنده موضوعی خاصی باشد. در حالت اول که متداول‌تر است مدیران به دلیل اهمیت و حساسیت اتفاقاتی که در اتاقشان رخ می‌دهد قصد دارند کمتر کسی از آنها با خبر شود به همین دلیل همیشه در اتاق آنها بسته بوده و اتاقی برای مدیران انتخاب می‌شود که صدای گفتگوها به راحتی شنیده نشده و کسی از اتفاقات درون اتاق باخبر نگردد؛ البته حالت دومی نیز وجود دارد که شاید تحمل دیدن شما یا دیگر کارکنان را ندارند.

نشانه سیزدهم – مدیرتان همیشه با شما مخالف است

اگر مدیرتان هرچه ایده دارید را نادیده بگیرد یا ساز مخالف با هرچه می‌گویید بزند؛ اما این کار را با دیگران انجام ندهد می‌تواند به این معنی باشد که مخفیانه از شما متنفر است.

نشانه چهاردهم – برخورد ها با شما هیچوقت دوستانه نیست

مایکل کر می‌گوید اگر متوجه شدید که رئیستان در مورد مسائل مختلف مانند خانواده و سرگرمی‌ها با دیگر همکارانتان صحبت می‌کند؛ اما در برخورد با شما تنها به موضوعات کاری می‌پردازد می‌تواند به این معنی باشد که به دانستن مسائل زندگی شما چندان اهمیت نمی‌دهد.

نشانه پانزدهم – کاری را به شما واگذار می‌کند که کسی علاقه به انجامش را ندارد

اگر مدیرتان کاری را بر عهده شما قرار می‌دهد که بسیار پایین‌تر از سطح شما است می‌تواند به این معنی باشد که به توانایی شما اعتمادی نداشته یا از آن بدتر، شما را وادار می‌کند تا برای کارهای پیش پا افتاده وقتتان را تلف کنید. این کار درنهایت باعث خواهد شد که به دنبال کار در مجموعه دیگری بگردید.

نشانه شانزدهم – هیچ وقت بازخوردی به عملکردتان داده نمی‌شود

اگر مدیرتان بخواهد به پیشرفت شما کمک کند در مورد نحوه عملکردتان بازخوردهایی ارائه خواهد داد، حال می‌تواند همراه با تشویق باشد و یا تنبیه شوید؛ اما هدف اصلی مدیرتان پیشرفت شما و در نتیجه پیشرفت مجموعه است.

هرچند نبود هیچگونه بازخوردی به معنی عدم توجه نسبت به عملکرد شما است که در این حالت یا نسبت به کاری که می‌کنید دلسرد خواهید شد یا در وضعیتی که هستید باقی مانده و هیچگاه رشد نخواهید کرد.

نشانه هفتدهم – تنها بازخورد منفی به عملکردتان داده می‌شود

شاید از مخرب‌ترین حالت‌ها همین نشانه باشد؛ مخصوصا اگر بازخورد منفی در جمع ارائه شود و مدیرتان ایرادات شما را در جمع بازگو کند. اگر مدیرتان چنین قصدی داشته باشد به این معنی است که به شما علاقه‌ای نداشته و تنها قصد تخریب شما را دارد.

نشانه هجدهم – مدیرتان تنها از شما کار می‌خواهد

گپ‌ها و شوخی‌های دوستانه مدیر با کارمندان باعث می‌شود تا آنها احساس عضوی از یک تیم بودن را داشته باشند؛ بنابراین وقتی مدیرتان تنها از شما کار می‌خواهد و رفتار دوستانه‌ای با شما ندارد می‌تواند به این معنی باشد که به شما اهمیتی نمی‌دهد یا شما را عضوی از تیم خود نمی‌داند.

نشانه نوزدهم – اعتبار ایده‌های شما دزدیده می‌شود

تیلور می‌گوید:

بعضی از مدیران چنین کاری را حتی با کارمندانی که دوستشان دارند نیز انجام می‌دهند؛ اما اگر مدیرتان از شما بدش بیاید نه تنها اعتبار ایده‌ی شما را می‌دزدد بلکه خود ایده را به نام خود ثبت می‌کند.

نشانه بیستم – پروژه‌های خوب شما به دیگران داده می‌شود

تیلور می‌گوید:

فرض کنید امروز، اولین روز کاری هفته است و وقتی سر کار خود حاضر می‌شوید مشاهده می‌کنید که پروژه‌ای که روز قبل از تعطیلات آخر هفته به شما واگذار شده بود به صورت شگفت آوری به شخص دیگری سپرده شده است.

هرچند این موضوع برای مدیران بی‌برنامه تازگی ندارد و کارمندان آنها همیشه با این موارد دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما اگر مشاهده کردید که چنین موضوعی مکررا بر سر شما می‌آید می‌تواند به این دلیل باشد که مدیرتان علاقه‌ای به شما ندارد.

نشانه بیست و یکم – مدیرتان هر بار به تفاوت نظراتش با شما اشاره می‌کند

یکی از نشانه‌های اینکه مدیرتان به شما علاقه ندارد گفتن این موضوع به صورت غیرمستقیم است. مهم نیست که شما چه می‌گویید و چه تفکری دارید، تنها گفتن عبارتی کافی است که مدیرتان جهت مخالف را تایید کرده و اینکه میان نظر شما و نظر او تفاوت‌های بسیاری وجود دارد را به زبان بیاورد.

نشانه بیست و دوم – مدیر همیشه شما را تمسخر می‌کند

تمسخر گاهی اوقات به عنوان نشان دهنده خشم نیز جلوه می‌کند و بیشتر برای تخریب شخصیتی استفاده می‌شود؛ بنابراین همیشه باید مراقب تمسخرها و کنایه‌های مدیرتان باشید.

البته حالتی وجود دارد که کنایه‌های مدیرتان برگرفته از شخصیت و روحیات وی است و ربطی به شما ندارد؛ اما اگر مشاهده می‌کنید که این کنایه‌ها فقط شامل حال شما می‌شود و دیگر کارمندان از نیش و کنایه‌های مدیر در امان هستند باید به این موضوع فکر کنید که شاید مدیرتان چندان به شما علاقه‌مند نیست.

بیست و سوم – کمتر به شما توجه می‌شود

اگر مشاهده کردید که مدیرتان کمتر به گفته‌های شما توجه می‌کند یا در زمان گفتگو با شما کاسه صبر وی سریعا لبریز می‌شود می‌تواند به این معنی باشد که مدیرتان با شما مشکل داشته و تحملتان را ندارد.

جمع‌بندی

درنهایت باید گفت که مشاهده یک یا دو مورد از نشانه‌های ذکر شده شاید چندان اهمیت نداشته باشد و بیشتر به روحیات مدیرتان در آن لحظه یا شاید در آن دوره از زمان برگردد؛ اما در صورتی که بیشتر موارد ذکر شده با برخوردی که مدیرتان با شما دارد مشابه باشد در آینده می‌تواند برای شما مشکل آفرین شود، زیرا پیشرفتی در کار خود نخواهید داشت و کمتر فرصت یافتن موقعیت‌ها را به دست خواهید آورد.

حتی امکان دارد فرصت‌های فعلی را نیز از دست دهید و به خاطر اینکه کارهای معمولی و سبکی به شما واگذار شده به رزومه کاریتان لطمه وارد گردد.

در این شرایط بهتر است سعی کنید رابطه بهتری با مدیرتان ایجاد کرده و همچنین عملکرد خود را به قدری بالا ببرید تا به عنوان یک مهره کلیدی برای سازمان در نظر گرفته شده و مدیرتان مجبور به ایجاد تعامل با شما شود؛ البته اگر انجام این کارها نیز شرایط را عوض نکرد بهتر است به دنبال یک موقعیت و کار در مجموعه بهتری باشید.

دکمه بازگشت به بالا