کارآفرینی

کسب‌ و کاری شیک و با درآمد عالی

گام به گام راه‌اندازی کسب‌ و‌ کار در حوزه مشاوره

مشاوره

مشاور به کسی گفته می‌شود که می‌تواند در یک زمینه تخصصی به دیگران کمک کند. این کمک هم می‌تواند دسترنج تجربه شخص مشاور باشد و هم می‌تواند دستاورد دانشی باشد که او در طول سالیان اندوخته است. در برخی حوزه‌های خاص مثل صنعت فناوری اطلاعات، یک مشاور استخدام می‌شود تا در زمینه‌هایی چون راه‌اندازی یک شرکت کامپیوتری یا ساده‌تر از آن پشتیبانی کارکنان در زمینه فناوری فعالیت کند. مشاورها اغلب در قالب کارمندان شرکت مشاوره‌ای کار می‌کنند اما کم پیدا می‌شود مشاورانی که به‌صورت آزاد و بدون اینکه تحت پوشش یک شرکت باشند، فعالیت کنند. کلید زدن یک کسب و کار در حوزه مشاوره IT مانند راه‌اندازی هر کسب و کار دیگری شدنی و در دسترس است.

آنچه پیش روی شماست، راهنمایی است گام به گام برای راه‌اندازی این نوع شرکت‌ها که کارشان مشاوره دادن به دیگران است. اگر به دنبال راه‌اندازی یک شرکت مشاوره IT هستید با برداشتن این گام‌ها به هدف خود خواهید رسید. با ما همراه باشید.

گام اول: حوزه‌های تخصصی خود را در این رشته مشخص کنید.

دامنه‌ای از فعالیت را در حوزه IT برای خود مشخص کنید که به آن به خوبی تسلط دارید و می‌دانید که می‌توانید کسب و کارتان را با محوریت آن راه بیندازید. شاید بگویید که دل‌تان می‌خواهد شرکتی تاسیس کنید که همه بخش‌های حوزه IT را پوشش دهد. اما اگر تنها به بخشی که در آن تخصص و تسلط لازم را دارید، قانع باشید و آن را گزینش کنید، احتمال اینکه مشتری‌هایی با نیازهای خاص پیدا کنید، بسیار بالاتر می‌رود.

گام دوم: درباره ساختار کسب و کار مشاوره‌ای خود تصمیم بگیرید.

در میان این ساختارهایی که به شما پیشنهاد می‌شود می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید: مشاوره رو‌در‌رو، مشاوره مشاهده‌ای و مشاوره رفع نقص. مشاوره رو‌در‌‌رو کاملا با محوریت گفت‌وگو و مکالمه دو نفر که یکی کارشناس و دیگری مشتری است، شکل می‌گیرد. اساس مشاوره مشاهده‌ای دیدگاه فرد کارشناس است که به اصطلاح موضع بالا و تسلط کافی را بر موضوع دارد. او با اطلاعات زیادی که راجع به موضوع دارد به تصمیم‌گیری درباره راه‌حل موضوع اقدام می‌کند. در مشاوره رفع نقص هم مشکل از جانب مشتری مطرح می‌شود و راه‌حل با تست‌های گوناگون از سوی کارشناسان به دست می‌آید.

گام سوم: سایر شرکت‌های مشاوره مشابه را واکاوی کنید.

به دنبال شرکت‌هایی باشید که کسب و کارهای مشابه خودتان دارند. این کار را به‌ویژه برای یافتن شرکت‌هایی که در منطقه خودتان هستند، انجام دهید. واکاوی اینکه آنها چه می‌کنند و چه خدماتی ارائه می‌دهند، این کار نوعی مشاوره رایگان یا کم هزینه برای شماست. مشاوره‌ای که به شما می‌آموزد چه کارهایی را باید و چه کارهایی را نباید انجام دهید. شما همچنین می‌توانید در مورد سطح قیمت‌ها و استراتژی‌های بازاریابی این‌گونه شرکت‌ها اطلاعات کسب کنید و از آنچه به‌دست می‌آورید در جهت کامل‌تر شدن وضعیت کسب و کار خود استفاده کنید.

 گام چهارم: یک تعهدنامه بنویسید و اهداف خود را در آینده مشخص کنید.

در این تعهدنامه آنچه را می‌نویسید، با اهداف شخصی خود همسو کرده و به دنبال این باشید که وضعیت کسب و کار و ارتباط با مشتری را در کار خود بهبود دهید. در این تعهدنامه به دنبال راه‌هایی برای متفاوت بودن، ایجاد نوآوری در کسب و کار و انجام کارهای خلاقانه باشید.

گام پنجم: نامی نیکو برای کسب و کار خود برگزینید.

نامی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید که هم نشان دهد خودتان کی هستید و هم بیانگر نوع کسب و کاری باشد که راه انداخته‌اید. نام کسب و کار باید خیلی راحت در ذهن سپرده شود و تکراری یا نخ‌نما نباشد. می‌توانید برای نام کسب و کارتان روی کمک مشاورهایی که در این زمینه کار می‌کنند، حساب کنید.

گام ششم: یک ساختار حقوقی برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

به شرکت خود ماهیت حقوقی ببخشید و دقیقا مشخص کنید که شرکت‌تان را در حوزه حقوقی به چه نامی باید بشناسند. مثلا با مسئولیت محدود، مالکیت انحصاری یا سایر هویت‌های حقوقی که برای یک شرکت در‌نظر گرفته می‌شود. با این کار تکلیف شرکت خود را در کشاکش مسائل حقوقی مشخص می‌کنید.

گام هفتم: پیش‌نویس یک طرح کسب و کار را آماده کنید.

از محصولات و خدماتی که می‌خواهید به مشتری ارائه کنید یک پیش‌نویس تهیه کنید. تعیین چگونگی بازاریابی و تبلیغات برای محصولات و خدمات، مشخص کردن طرحی مالی برای سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه مالی موردنیاز و چگونگی مدیریت آنها از جمله مواردی است که باید در این پیش‌نویس رعایت شود. اهمیت مدیریت و اختصاص دادن منابع مالی به هر بخش یکی از مراحلی است که باید به روشنی در این پیش‌نویس مشخص شود.

گام هشتم: هزینه‌های استارتاپ خود را در یک سال اول برآورد کنید.

حداقل هزینه‌ها و منابع مالی مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب و کارتان را به دقت بسنجید. آیا نیاز به استخدام یک معاون یا منشی دارید؟ آیا نیاز به خرید کامپیوترهای جدید یا تجهیزات گران‌قیمت دیگری دارید؟ آیا برای مسافرت‌ها و ماموریت‌های کاری بودجه جداگانه‌ای باید تعریف کنید؟ پاسخ به این پرسش‌ها به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های کسب و کارتان را مشخص کنید.

گام نهم: گواهی‌ها و مدارک لازم را جهت موقعیت تازه حتما بگیرید.

مجوزهای لازم برای راه‌اندازی یک کسب و کار یکی، دوتا نیستند. دقت داشته باشید که از تمامی نهادها و دستگاه‌های مربوط آنها را کسب کنید تا کسب و کارتان کاملا قانونی و بدون مشکل راه بیفتد. نداشتن هر یک از مدارک و گواهی‌های لازم برای راه انداختن کسب و کار بعدا می‌تواند دردسرهای دست و پا‌گیری برای‌تان ایجاد کند.

گام دهم: دفتر یا محلی را برای کارتان در نظر بگیرید.

برای محل کارتان جای مناسبی را در نظر بگیرید. فضای این محل باید طوری باشد که هم بشود به مشتری‌های حضوری رسیدگی کرد و هم آرامش لازم جهت رسیدگی به مشتری‌های تلفنی وجود داشته باشد.

گام یازدهم: برای معرفی بهتر، کارت ویزیت و کاغذهای سربرگ دار تهیه کنید.

طراحی، نوشته‌ها و اطلاعات تماس در کارت‌های ویزیت و کاغذهای سربرگ دار بسیار مهم است. یک کارت ویزیت حرفه‌ای، مرتبط و به دور از زرق و برق و نیز کاغذهای سربرگ‌دار که اطلاعات تماس و نام و نشان شرکت را به‌طور کامل داشته باشد، باید داشته باشید. حتما توجه کنید که توی کیف و دفتر کارتان همیشه از این کارت‌ها و کاغذها داشته باشید تا بتوانید به سادگی و با هزینه کم برای خودتان تبلیغ کنید.

گام دوازدهم: برای خدمات‌تان بازاریابی کنید.

در کنفرانس‌ها و همایش‌هایی که در ارتباط با استارتاپ خودتان برگزار می‌شود حتما شرکت کنید. با همکاران و دوستان پیشین خود ارتباط‌تان را حفظ کنید و از آنها هم در مسیر شناساندن کسب و کارتان استفاده کنید. در ابتدای کار محصول یا خدمات خود را با قیمت کم یا حتی به‌صورت رایگان عرضه کنید تا خوشنام شوید و مشتری جذب کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا