پیشرفت فردی

۵ جمله الهام بخش از کنفوسیوس که زندگیتان را تغییر می‌دهد…

اهمیت تکامل فکری و اعتقادی انسان

تغییرجملات کنفوسیوس منبعی ارزشمند از خرد و دانش، اهمیت تکامل فکری و اعتقادی انسان، راهنمایی برای تغییر و رسیدن به زندگی شاد، صلح‌آمیز و اخلاقی بود.

همین رویکرد عملی موجب شد نقل‌قول‌ها و آموزه‌های او به طور گسترده‌ای از جانب مردم جهان مدرن پذیرفته و استفاده شود.

شاید شما هم بواسطه‌ی کتاب‌های الهام بخش، تصاویر و جملات انگیزشی که در اینترنت به اشتراک گذاشته شده‌اند با آثار و سخنان کنفوسیوس آشنا شده باشید.

اجازه بدهید نگاهی به برخی از مشهورترین سخنان کنفوسیوس (کنفوسیوس) بیاندازیم و ببینیم چطور این جملات الهام بخش می‌توانند به زندگی امروز ما خدمت کنند-همین‌جا، همین لحظه. وقتی نقل قول‌ها یا جملات الهام بخش را مطالعه می‌کنیم معمولاً برای سی یا چهل دقیقه تکانی به خودمان می‌دهیم و با انگیزه‌ای غیر قابل وصف به اهدافمان می‌اندیشیم اما بعد از مدت کوتاهی دوباره به سراغ کارهای روزانه و تکراری خودمان می‌رویم و به زندگی یکنواختمان می‌چسبیم؛

در اسفند پلاس ۵ جمله الهام بخش از کنفوسیوس که زندگیتان را برای همیشه تغییر می‌دهد را با جزئیات بررسی می‌کنیم:

۱-”به خاطر بسپارید، برای تغییر جایی که هستید مهم است نه جایی که می‌روید”

استرس و اضطراب افزایش می‌یابد چون اکثر اوقات در مورد اینکه چه چیزی در آینده اتفاق خواهد افتاد و یا در گذشته چه اتفاقاتی رخ داده است می‌اندیشیم. همین نگرانی بی‌مورد در مورد آینده یا افسوس گذشته نمی‌گذارد قدر لحظه‌ی حال را بدانیم و شکرگزار آن باشیم. زندگی ما با سرعت در حال گذر است و ما انسان‌ها به اشتباه برای اینکه بتوانیم پا به پای این جهان سریع حرکت کنیم سعی می‌کنیم هم‌زمان چند کار مختلف را انجام دهیم. تمرین تمرکز حواس موجب می‌شود به لحظه‌ی حال بازگردیم و به جایی که در آن حضور داریم بیاندیشیم. این جمله‌ی الهام بخش کنفوسیوس توجه ما را به لحظه‌ی حال و اهمیت آن جلب می‌کند. اگر به صداهایی که در پیرامونمان است گوش کنیم، به فعل و انفعالاتی که در بدنمان انجام می‌شود توجه کنیم و نفس کشیدنمان را احساس کنیم متوجه خواهیم شد که همین‌جا و در همین لحظه حضور داریم و لحظه‌ی حال تنها دارایی ارزشمند ما است.

اگر واقعاً در هر لحظه از زندگی‌مان هوشیارانه حضور داشته باشیم می‌توانیم بزرگ‌ترین معنا و مفهوم را از زندگی خود استخراج کنیم.

۲-”زندگی واقعاً ساده است، ما اصرار داریم آن را پیچیده کنیم”

آیا واقعاً زندگی به همان اندازه‌ای که ما فکر می‌کنیم پیچیده و دشوار است؟ اگر بگذاریم افکار متضاد بی‌شماری در ذهنمان پرواز کنند و نگرانی‌های مربوط به مسائل مالی، سلامت و روابط اضطراب ما را افزایش دهند قطعاً زندگی پیچیده خواهد شد. اگر می‌خواهید زندگی ساده‌ای داشته باشید که مملو از آرامش و آسایش باشید باید این پیچیدگی‌ها را کنار بگذارید. با این حال، اگر بدانیم سختی‌های زندگی از ذهن ما نشئت می‌گیرند می‌توانیم با تغییر ذهنیت و افکار خود به زندگی راحتی که لایقش هستیم دست یابیم. سعی کنید در هر زمان فقط بر یک کار تمرکز کنید. وقتی غذا می‌خورید، غذا بخورید، وقتی پیاده‌روی می‌کنید، پیاده‌روی کنید، وقتی صحبت می‌کنید، صحبت کنید، وقتی گوش می‌کنید، گوش کنید.

ترک رویکرد چند تکلیفی یا انجام چند کار همزمان (multitasking) برای تکمیل وظایف و مسئولیت‌ها، سادگی و آسایش را مجدداً به زندگی ما باز می‌گرداند.

۳-”سکوت، دوستی واقعی است که هرگز خیانت نمی‌کند”

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که می‌توانیم بیاموزیم این است که چطور سکوت ذهنی خود را افزایش دهیم. انواع مختلفی از سکوت وجود دارد. وقتی ذهن ما ساکت و آرام باشد می‌توانیم در هر موقعیتی خرسند و خشنود باشیم. سرزنش موقعیت‌های گوناگون آن هم فقط به خاطر احساسی که داریم خیلی ساده است اما در نهایت این ذهنمان است که مسئول تجربیات ماست. اگر همیشه بتوانیم ذهن خود را آرام و ساکت نگه داریم دائماً از درون احساس خوب و مثبتی خواهیم داشت. اگر یاد بگیریم چطور ذهنمان را ساکت کنیم آن وقت متحدی قدرتمند خواهیم داشت که در موقعیت‌های مختلف یار و پشتیبان ما خواهد بود. گاهی اوقات وقتی با مشکلات مختلف رو به رو هستیم هیچ یک از دوستانمان به ما کمک نمی‌کنند چون اصلاً نمی‌دانند چه باید بگویند و یا اینکه حرف‌ها یا توصیه‌های خود را چگونه بیان کنند. در حالی که اگر یاد بگیریم چطور ذهن خود را آرام کنیم می‌توانیم در مواجهه با مشکلات مختلف قوی‌تر عمل کنیم.

۴-”نباید از اینکه دیگران توانایی‌ها و قابلیت‌های ما را درک نکرده‌اند ناراحت شویم، بلکه باید از اینکه در شناخت قابلیت‌های دیگران کوتاهی کرده‌ایم دلگیر باشیم”

اگر دیگران از ما انتقاد کنند یا قدر ما را ندانند شاید کمی ناامید شویم. حتی ممکن است اعتماد به نفس ما کاهش یابد.

در چنین شرایطی بهتر است به این جمله‌ی الهام بخش کنفوسیوس عمل کنیم. به جای اینکه نگران باشیم دیگران درباره‌ی ما چه فکر می‌کنند، دیدگاهمان را عوض می‌کنیم و بر اینکه ما چطور در مورد آن‌ها می‌اندیشیم تمرکز می‌کنیم. همه‌ی ما می‌دانیم که دیگران به پیشرفت و موفقیت ما در زندگی کمک می‌کنند و همیشه باید قدردان این کمک باشیم. اگر شجاع‌تر هستید می‌توانید قدر کسانی که شما را به چالش می‌کشند را نیز بدانید.

همیشه این جمله را با خود تکرار کنید: ” دیگران به من کمک می‌کنند تا با تمرین و صبر به عنوان یک انسان رشد کنم.”

۵-”سفر هزار مایلی با اولین گام آغاز می‌شود”

همان‌طور که می‌دانید این جمله الهام بخش یکی از مشهورترین جملات قصار کنفوسیوس است و به قدری استفاده شده است که تقریباً معنای خود را از دست داده است. علت شهرت این نقل‌قول هم سادگی آن است. اولین توصیه‌ی اکثر مربی‌ها و مشاوران در دوره‌های آموزشی این است که فقط باید شروع کنید. شاید می‌خواهید ورزش کنید اما به خودتان می‌گویید وقتی تمرین را شروع می‌کنم که هر روز بتوانم سی دقیقه وقت آزاد برای ورزش در نظر بگیرم، اما بهتر است دیدگاه خود را تغییر دهید و بگویید: امروز تمرین کوتاهی خواهم داشت حتی اگر فقط به اندازه‌ی چند دقیقه باشید.

اولین قدم را بردارید. فرآیند را شروع کنید و آغاز به ساخت عادت مربوطه کنید. اگر این گام‌های کوچک و آهسته را برداریم، بتدریج و با گذشت زمان رشد خواهیم کرد. از این روش می‌توانید برای یادگیری هر مهارتی استفاده کنید- فقط قدم اول را بردارید، فقط شروع کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا